Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SÜMEYYE KAPLAN
Danışman: ILICALI MUSTAFA
Özet:ÖZET Bu çalışmada, esnek çalışma, Türkiye’de 2000’li yıllardan sonra gündeme gelmeye başlamışsa da aslında 1960’lardan beri birçok Avrupa ülkesinde ve Amerika Birleşik Devletleri’nde uygulanmakta olan bir uygulamadır. Bu ülkeler esnek çalışma sistemini çıkardıkları yasalarla hukuki bir zemine oturtarak uygulamışlardır. Çalışma hayatında esnek çalışma saatlerinin uygulanmasının sadece çalışanların performansına ve üretime katkısının olduğunu söylemek eksik bir bilgidir. Çünkü artan kentsel nüfusun yaşadığı en önemli sorunlardan birisi de trafik sorunudur. Şehirlerden yaşayan pek çok insan günlerinin önemli bir kısmının trafikte geçmesinden şikâyetçidir. Özellikle büyükşehirlerde önceleri sabahları işe gidiş ve akşamları işten dönüş saatlerinde meydana gelen trafik artık günün her anına dağılmış durumdadır. Esnek çalışma modelinin trafikte kaybedilen zamanı ekonomiye kazandırma gibi bir amacı da vardır. Trafikte kaybedilen her dakikanın hem çalışana hem de işverene bir maliyeti vardır. Trafikte bekleyen her aracın harcadığı yakıttan, aracın tamir ve bakımına, şoförlerin maaşlarından, sağlık sigortalarına kadar birçok maliyet bu durumdan etkilenmektedir. Sonuçta şehirlerde trafik sıkışıklığının birçok nedeni vardır. Dolayısıyla bir tek noktaya odaklanarak bu sorun çözülmeyecektir. Örneğin daha fazla ve yeni yollar yapmak sadece geçici bir süre rahatlamaya neden olacak ancak sorunu kalıcı olarak çözmeyecektir. Bu bakımdan insanların trafiğe çıkmak zorunda kaldığı zamanı günün farklı zamanlarına yayarak ve sorunun çözümüne bir adım daha yaklaşılmış olur. Bunu sağlayacak en önemli argümanlardan birisi de esnek çalışma modellerinin hayata geçirilmesidir. Anahtar Kelimeler: Esnek çalışma saati, talep yönetimi, trafik, ulaşım. ABSTRACT In this study, Although flexible working has started to come to the fore in Turkey in the 2000s, it is actually a practice that has been implemented in many European countries and the United States since the 1960s. These countries have implemented the flexible working system by placing it on a legal basis with the laws they have enacted. It is incomplete information to say that the application of flexible working hours in working life only contributes to the performance of employees and production. Because one of the most important problems faced by the increasing urban population is the traffic problem. Many people living in cities complain that most of their days are spent in traffic. Especially in metropolitan cities, the traffic, which previously occurred during the morning departure and evening return time, is now scattered every moment of the day. The flexible working model also has the purpose of saving the time lost in traffic to the economy. Every minute lost in traffic costs both the employee and the employer. Many costs, from the fuel consumed by every vehicle waiting in the traffic, to the repair and maintenance of the vehicle, from the salaries of the drivers, to the health insurance, are affected by this situation. After all, there are many reasons for traffic congestion in cities. Therefore, this problem will not be solved by focusing on a single point. For example, making more and more new paths will only cause temporary relief, but will not fix the problem permanently. In this respect, it is one step closer to the solution to the problem by spreading the time that people have to traffic to different times of the day. One of the most important arguments for achieving this is the implementation of flexible working models. Keywords: Demant manegement, felixe working, traffic, transport. İÇİNDEKİLER İÇİNDEKİLER i ABSTRACT . iii TEŞEKKÜR . iv ÇİZELGELER LİSTESİ . v ŞEKİLLER LİSTESİ . vi 1. GİRİŞ . 1 1. 1. Çalışmanın Amacı . 2 1. 2. Çalışmanın Kapsamı . 2 1. 3. Karşılaşılan Sorunlar ve Sınırlılıklar . 3 1. 4. Kullanılan Yöntem . 3 2. LİTERATÜR ÖZETİ . 4 3. ULAŞTIRMA VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ . 10 3. 1. Ulaştırma ve Özellikleri . 10 3. 2. Ulaştırma Yönetimi . 13 4. ESNEK MESAİ SAATİ UYGULAMASI VE ÖZELLİKLERİ . 20 4. 1. Esnek Mesai Uygulamasının Geçmişi ve Geçmişte Yapılan Esnek Mesai Uygulaması Çalışmaları . 24 4. 1. 1. Serbestlik dönemi . 27 4. 1. 2. Müdahaleci dönem . 27 4. 1. 3. Esneklik dönemi . 27 4. 2. Esnek Çalışma Türleri . 28 4. 3. Esnek Çalışmanın Avantajları ve Dezavantajları . 33 4. 3. 1. Esnek çalışmanın avantajları . 33 4. 3. 2. Esnek çalışmanın dezavantajları . 35 4. 4. Esnek Mesai Saatinin Uygulanma Örnekleri . 36 4. 5. Türkiye’de Esnek Çalışma Uygulamaları . 45 5. ESNEK ÇALIŞMANIN PLANLANMASI . 49 5. 1. Esnek Çalışmanın Taşıt ve Toplu Ulaşım Araçlarının Kullanımına Etkisi . 52 5. 2. Esnek Çalışmanın Trafik Sıkışıklığına Etkisi . 57 6. ESNEK ÇALIŞMANIN METROBÜS TAŞIMACILIĞINA ETKİSİ . 61 7. SONUÇ VE ÖNERİLER . 64 KAYNAKLAR . 71 ÖZGEÇMİŞ . 78