Öğretmen Adaylarının Özyeterlikleri ile Sınıf Yönetim Stratejileri Arasındaki İlişki


Creative Commons License

PARLAR H., CANSOY R., TÜRKOĞLU M. E.

Yükseköğretim Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.28-39, 2016 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: Yükseköğretim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.28-39
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma, öğretmen adaylarının özyeterlik algıları ile sınıf yönetimistratejilerine yönelik algılarının düzeylerini belirlemeyi ve aralarındakiilişkileri ortaya koymayı amaçlamaktadır. İlişkisel tarama modelinde olanaraştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 eğitim öğretim yılında İstanbul Ticaret Üniversitesi'nde pedagojik formasyon derslerini alan 609 kadın, 191 erkek olmak üzere 800 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmagrubunun %60'ı fen ve edebiyat fakültelerine devam eden öğrencilerden,%40'ı ise mühendislik, işletme, hemşirelik gibi farklı bölüm öğrencilerinden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Schwarzer ve Jaruselam(1995) tarafından geliştirilen ve Aypay (2010) tarafından Türkçe'ye uyarlaması yapılan Genel Özyeterlik Ölçeği ve Çakmak, Kayabaşı ve Ercan(2008) tarafından geliştirilen Sınıf Yönetimi Stratejilerine Yönelik Anketkullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, fark testleri ve korelasyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmada, bir meslek olarak öğretmenliği yapmak için formasyon programını tercih edenlerin özyeterliklerinin, farklı nedenler ile bu programı tercih edenlerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının özyeterlik algılarının cinsiyet,yaş ve eğitim düzeylerine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Araştırmada,öğretmen adaylarının, özyeterlik ve sınıf yönetim stratejilerine yönelik algılarının çok yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Araştırmada, öğretmenadaylarının özyeterlik algıları ile sınıf yönetimi stratejileri algıları arasında orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur
The aim of this study is to determine the level of pre-service teachers’ perceptions of self-efficacy and classroom management strategies and todemonstrate the relationship between them. The study group of the researchwhich is in the relational type model consists of 800 pre-service teachers, 609women and 191 men, who take pedagogical formation lessons at İstanbulTicaret University in 2014–2015 academic year. 60% of the study groupconsists of students attending arts and sciences faculties, and 40% are fromdifferent faculties such as engineering, business administration and nursery.The data of the research was collected by means of two scales, namely theGeneral Self-Efficacy Scale which was developed by Schwarzer and Jerusalem(1995) and adopted by Aypay (2010); and Classroom Management StrategiesSurvey, developed by Çakmak, Kayabaşı and Ercan (2008). During the analysis of the data, arithmetic average, t-tests and correlation statistical techniques were used. In the study, self-efficacy levels of the ones who chose thepedagogical formation program to become a teacher were higher than thosewho chose the program with different reasons. It was seen that perception ofself-efficacy of teacher candidates didn’t differ according to gender, age andeducation level variables. According to the conclusions reached in the study,pre-service teachers’ perceptions of self-efficacy and classroom managementstrategies were found very high. In the study, a significant, positive, moderate correlation between perceptions of self-efficacy and classroom management strategies of pre-service teachers was found