Bilgi Çağında Değişen Tüketici Davranışları ve Pazarlama İletişimi Yönetimi


Creative Commons License

Sağlam M.

Bir Değer Aracı Olarak Bilgi-Disiplinler Arası Güncel Yaklaşımlar, Yunus Özcan,Gencay Karakaya, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.153-170, 2019

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2019
  • Yayınevi: Nobel Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.153-170
  • Editörler: Yunus Özcan,Gencay Karakaya, Editör
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilgi çağının etkisiyle bilişim ve teknolojide yaşanan gelişmeler tüketici davranışlarını değiştirmiş, firmalar için ise hem fırsatları hem de zorlukları beraberinde getirmiştir. Bu gelişmeler pazarlama stratejilerini yeniden şekillendirmiş ve farklı pazarlama iletişim stratejisi yaklaşımlarını ortaya çıkarmıştır. Markaların tüketiciye ne anlatmak istediği yanında, artık tüketicilerin ne istediğine önem verilen döneme geçiş yaşanmaktadır. İletişim sürecinin monolog yapıdan diyalog yapıya dönüştüğü bu dönemde değişen tüketici davranışlarını anlamak ve taleplerini karşılamak önemli hale gelmiştir. İnternetin hızlı bir şekilde çoğalması, bilgiye erişimin kolaylaşması gibi nedenlerle işletmelerin hem tüketicilerle hem de birbirleriyle ilişkiler kurma biçimleri değişmiştir. Bilgi teknolojisi alanındaki ilerlemeye ve bundan kaynaklanan mevcut iletişim biçimlerinin değişmesi ve araçlarının sayısının artmasıyla bilgi paylaşımı kolaylaşmıştır. Pazarlama disiplininin gelişimi açısından bakıldığında güç artık müşteriye geçmiş, müşteri odaklılık ön plana çıkmıştır. Alıcıların artan talepleri, gelişen iletişim alışkanlıkları ve tercihleri ile işletmelerin müşteri ilişkileri yönetimini yeniden gözden geçirmelerine ihtiyaç duyulmuştur. Markaların pazarda stratejik bir konum oluşturmaları için iletişim faaliyetlerinde tüketicilerle etkin bilgi alışverişini sağlayan yeni yaklaşımları kullanması ve ilişkisel pazarlama temelinde müşteriyle iletişimi sıkı tutmak ve marka sadakati oluşturmak için çaba göstermesi gerekmektedir. Bilgi çağının etkisinin hem firmalar hem de tüketiciler üzerinde ele alındığı bu çalışmada, tüketiciler açısından davranışlarının nasıl değiştiği, ne tür davranışların ortaya çıktığı incelenirken, firmalar açısından ise ilişkisel pazarlama temelinde farklı yaklaşımların bir firmanın mevcut pazarlama iletişimi stratejisinde nasıl yer aldığı, ne tür pazarlama uygulamalarının kullanıldığı incelenmeye çalışılmıştır.