Tüketim Kültürünün Yerel Kültürler Üzerindeki Etkisinde Alışveriş Merkezlerinin (AVM) Rolü: Dubai Mall


Creative Commons License

ÖZORAL B.

Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.18, sa.2, ss.292-304, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı; modern yaşamın ve tüketim kültürünün mikro ölçekteörneği olan alışveriş merkezlerinin (AVM), yerel kültür üzerindeki etkileriniaraştırmaktır. Makalede nitel araştırma yöntemlerinden etnografik yöntemkullanılmıştır. Çalışmada Birleşik Arap Emirlikleri’nin (BAE) önemli kentiDubai’de bulunan dünyanın en büyük AVM’lerinden Dubai Mall örneğiseçilmiştir. Dubai’de yaşayan yerli halktan rastgele ve kartopu örneklemyöntemi ile seçilen 150 Emirati vatandaşının, Dubai Mall’a yönelik görüşleriyarı yapılandırılmış soru tekniğine dayalı görüşmeleri analizedilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre AVM’lerin bulundukları çevredekigeleneksel günlük yaşamın yerleşik düzenini ve bireylerin davranışmodellerini değiştirdikleri saptanmıştır. Araştırma sonuçları, Emirativatandaşların küreselleşme sürecinin etkisi altında radikal sosyal ve kültüreldeğişimler deneyimlediklerini göstermektedir. AVM’ler, Emirlikler‘deyaşayan halkın yaşam tarzında, sosyal ilişkilerinde ve davranışlarındagözlenen değişimi hızlandıran, yaygınlaştıran kurumlar olarak ön planaçıkmıştır. Dubai Mall örneğinde, AVM’lerin sundukları hizmetlerin zorlayıcıetkisi ile geleneksel ve tutucu yerel halkların dahi batı kültürünün izlerinitaşıyan yeni tutum ve davranışlara yöneldiği de elde edilen sonuçlararasındadır.
The aim of this study is investigate the influence of shopping malls, which are the samples of modern life and consumerism, on local culture. In this paper one of the qualitative methods, an ethnographic method, is used. One of the biggest shopping malls in the World, Dubai Mall in the UAE was taken as an example. Semi structured questions, which are about their idea on Dubai Mall, were asked to 150 interviewers, who are Emirati citizens. This paper shows that shopping malls have changed the routine of the traditional life and citizens’ behavior in Dubai. The result of the study demonstrates even very conservative and traditional societies have changed at the age of globalization. The shopping malls have penetrate the daily life of Emiratis and guide them in accepting of new identities and attitudes which represent Western culture.