ÇALIŞAN YETKİNLİKLERİNE KAVRAMSAL BİR YAKLAŞIM


Creative Commons License

BAYRAKTAR O.

Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.17, sa.33, ss.301-314, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 17 Sayı: 33
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.301-314
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yetkinlik kavramı ilk defa 1959’da White tarafından kullanılmış, insan kaynakları yönetimi alanında kullanımı ise McClelland’ın 1973’deki deneyimleri ve kavramsallaştırması ile gündeme gelmiştir. Boyatzis (1982), Spencer ve Spencer (1993)’ların çalışmaları bu yaklaşımın hem içeriğinin derinleşmesini hem de sistemleştirerek yaygınlaşmasını sağlamıştır. Geldiğimiz aşamada yetkinlikler, çalışanlara ilişkin olarak bütün dünyada insan kaynakları alanında yaygın olarak kullanılan bir kavramdır. Bu makalede yetkinlik kavramının ortaya çıkışı, yetkinlik türleri, farklı yazarlar ve uygulamacılar tarafından geliştirilmesi ve günümüzdeki kullanım durumu incelenmiştir. İlave olarak yetkinlik kavramına yönelik eleştiriler saptanmış ve sunulmuştur. Bazı eleştiriler olmasına rağmen yetkinlik kavramı insan kaynakları yönetimi yazını ve uygulamalarında geniş biçimde kabul görmüş durumdadır. Makale, literatür taraması niteliğindedir.
The concept of competency was first used by White in 1959 and its use in the field of human resources management came to mind with McClelland's experience and conceptualization in 1973. The work of Boyatzis (1982) and Spencer and Spencer (1993) has enabled this concept to both deepen and systematize its content. It is a concept widely used in the world of human resources all over the world. In this article, the development of the concept of competence, the types of competence, the development by different authors and practitioners, and the current use situation are examined. In addition, criticisms about the concept of competence have been identified and presented. Despite some criticisms, the notion of competence has been widely accepted in human resource management literature and practice. The article is in the nature of literature review