The effect of academic motivation of international trade students on entrepreneurship tendency and female entrepreneurship values


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: FOS HASSAN ALI

Danışman: KÖKSAL CİHAT

Özet:

ÖZET Bu çalışmanın amacı uluslararası ticaret programı öğrencilerinin akademik motivasyonlarının girişimcilik eğilimi ve kadın girişimcilik üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu bağlamda, çalışma grubu, mevcut sınırlı süreden dolayı erişilebilir evrenden seçilen Türk üniversitelerindeki lisans ve yüksek lisans programlarının, uluslararası ticaret bölümüne ait 260 katılımcı öğrenciden oluşmaktadır. Bu araştırmada kullanılan veri toplama araçları, çoktan seçmeli formlardaki demografik bilgiler ve akademik motivasyon ölçeğidir. Akademik motivasyonun, öğrencilerin öğrenmesi üzerinde çok sayıda etkisi vardır ve bu nokta girişimcilik eğlimini doğrudan etkiler. Bazı ülkelerde girişimcilik, kültürel ve ekonomik yapılar sebebi ile farklı yönlerde eğilimler oluşturmaktadır. Ve dünya nüfusunun yarısını oluşturan kadınların; iş hayatına kendi girişimcilikleri ile dahil olmaları, sürdürülebilir kalkınmayı destekler. Bu çalışmanın bulgularına göre, akademik motivasyon, girişimcilik eğilimi ve kadın girişimciliği değişkenleri arasında sebep-sonuç ilişkisi olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak çalışmanın bulguları, uluslararası ticaret bilimi kadın öğrencilerinin genelinin ve mezunlarının iyi motive olduklarını, aynı zamanda kendi işyerlerini açma konusunda pozitif niyetlerinin olduğunu ortaya çıkarmıştır. Anahtar Kelimeler: Akademik Motivasyon, Girişimcilik Eğilimi, Kadın Girişimcilik, Uluslararası Ticaret Öğrencileri. ABSTRACT The aim of this study is to investigate the effect of academic motivation of international trade students on entrepreneurship tendency and female entrepreneurship values. Accordingly, the study group consisted of 260 respondents which have been selected from the accessible population due to the limited time available, from international trade students in Turkish universities both in bachelor’s and master’s level population. The data collection tools used in the research are the demographic information in the multiple-choice form and the academic motivation scale. Academic motivation has multiple effects on students’ learning, and this points directly affects entrepreneurship tendency. In some countries, entrepreneurship creates tendencies in different directions due to cultural and economic structures. And the inclusion of women, who make up the half of world’s population; in business life with their entrepreneurship, supports the sustainable development. According to the findings of this study, it is determined that there is a cause-effect relationship between the academic motivation, entrepreneurship tendency and female entrepreneurship variables. All in all, the findings of the study indicated that overall graduates and undergraduates of international trade women students are all well motivated meanwhile having positive intentions in starting their own business Keywords: Academic Motivation, Entrepreneurship Tendency, Female Entrepreneurship, International Trade Students. TABLE OF CONTENTS ÖZET. i ABSTRACT . ii DECLARATION OF ORIGINALITY. iii ACKNOWLEDGEMENTS . iv TABLE OF CONTENTS . v LIST OF TABLES. vii LIST OF FIGURES. viii ABBREVIATION LIST. ix 1. INTRODUCTION . 1 2. LITERATURE REVIEW . 4 2. 1 Academic Motivation . 4 2. 1. 1 Intrinsic Academic Motivation . 8 2. 1. 2 Extrinsic Academic Motivation. 9 2. 2 Entrepreneurship. 10 2. 2. 1 Entrepreneurship definition and importance . 10 2. 2. 2 Entrepreneurship Types. 16 2. 2. 3 Factors affecting entrepreneurship . 19 2. 3 Entrepreneurship Tendency . 20 2. 3. 1 Ambition. 24 2. 3. 2 Innovativeness . 26 2. 3. 3 2Determination . 29 2. 3. 4 Disinclination to Work as a Wage Earner . 30 2. 4 Female Entrepreneurship . 33 2. 4. 1 Characteristics of Female Entrepreneurship. 35 2. 4. 2 Female’s Motivations for Entrepreneurial Activities. 36 2. 4. 3 Challenges Facing Female Entrepreneurs . 39 2. 4. 4 Gender Differences in Entrepreneurship . 41 3. RESEARCH AND METHODOLOGY . 45 3. 1 Research Design . 45 3. 2 Research Method and Hypotheses. 46 3. 3 Data Collection Methods. 47 3. 4 Research Instrument . 48 3. 5 Data Analysis. 48 3. 6 Ethical Considerations. 48 3. 7 Research Limitations . 49 4. DATA ANALYSIS AND FINDINGS. 50 4. 1 Results Regarding Demographics. 50 4. 2 Reliability of the Research and Factor Analysis. 52 4. 3 Correlation Analysis. 54 4. 4 Regression Analysis. 55 4. 5 Hypothesis and Results. 59 5. CONCLUSION, DISCUSSION AND RECOMMENDATION. 61 5. 1 Discussion of the Research. 61 5. 2 Conclusion and Recommendation . 62 REFERENCES . 66 APPENDICES. 93