Evli bireylerin bilinçli farkındalık düzeyleri ile evlilik doyumu ve problem çözme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞÜKRAN AKGÜN BOYLU

Danışman: PARLAR HANİFİ

Özet:

Yargılamadan, kabullenici bir biçimde dikkati odaklayarak içinde bulunulan andaki deneyime bilinçli ve istekli bir şekilde dikkatini verme olarak tanımlanan bilinçli farkındalık eşlerin birbirleriyle olan ilişkilerini de etkileyen bir kavram olarak değerlendirilmektedir. Bu noktadan hareketle bu çalışmada evli bireylerin bilinçli farkındalık düzeyleri ile evlilik doyumları ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul’da yaşayan 274 evli birey oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Evlilik Yaşam Ölçeği”, “Evlilikte Sorun Çözme Ölçeği ve “ Bilinçli Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. İlişkisel tarama modeline uygun olarak yürütülen çalışmada katılımcıların bilinçli farkındalık, evlilikte problem çözme ve evlilik doyumu düzeyleri arasındaki İlişkileri belirlemek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı; evlilik doyumu ve evlilikte problem çözmenin bilinçli farkındalığı yordayıp yordamadığını belirlemek amacıyla çoklu regresyon analizi; bilinçli farkındalık, evlilikte problem çözme ve evlilik doyumu düzeylerinin cinsiyetlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığım belirlemek amacıyla bağımsız örneklem t testi; bilinçli farkındalık, evlilikte problem çözme ve evlilik doyumu yaşlarına, eğitim düzeylerine ve evlilik sürelerine göre farklılaşıp farklılaşmadığım belirlemek amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniği kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunun önemli bulunduğu durumlarda farkın hangi ortalamalar arasındaki farklardan kaynaklandığını belirlemek amacıyla Tukey testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların bilinçli farkındalık düzeyleri ile evlilik doyumu ve evlilikte problem çözme becerileri arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu, evlilik doyumunun evlilikte problem çözme becerileri tarafından yordandığı görülmüştür. Öte yandan katılımcıların bilinçli farkındalık düzeylerinin yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi ve evlilik süresine göre farklılaşmadığı; evlilikte problem çözme düzeylerinin cinsiyet ve eğitim düzeyine göre farklılaşmadığı ancak yaş ve evlilik süresine göre farklılaştığı; evlilik doyumu düzeylerinin ise cinsiyet ve eğitim düzeyine göre farklılaşmadığı ancak yaş ve evlilik süresine göre farklılaştığı belirlenmiştir.