Bireylerin moda giyim ilgilenimi, sosyal medya ilgilenimi ve yaşam tarzı tiplerinin satın alma niyeti ve ağızdan ağıza iletişim davranışına etkisi üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYSEL BOZTEPE

Danışman: YILDIRIM FİGEN

Özet:

Bu araştırma kişilerin sosyal medya ilgilenimi, moda giyim ilgilenimi ve yaşam tarzlarının sosyal medyada ağızdan ağıza iletişimde bulunma ile satın alma niyeti üzerine etkilerinin ve satın alma niyeti ile AAİ arasındaki etkileşimin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Satın alma niyetinin satın alma sonrası AAİ davranışına etkisi ve tüketicilerin demografik özellikleri de çalışmaya dâhil edilmiştir. Literatür incelendiğinde bu kavramların bir arada ele alındığı bir çalışmaya rastlanamamıştır. Bu doğrultuda, araştırmanın literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma, Türkiye’de yaşayan 18 yaş ve üzeri sosyal medya kullanan 256 kişiye uygulanmıştır. Araştırma SPSS 22.0 programında analiz edilerek sonuçlar frekans tabloları, faktör, regresyon ve korelasyon analizlerinden yararlanılarak yorumlanmıştır. Hipotezler için regresyon ve korelasyon analizleri, bağımsız T-test ve Anova fark testleri kullanılmıştır. Anketin son hâlini almasının öncesinde, güvenilirlik ve geçerlilik açısından doğru sonuçların elde edilmesini sağlayacak şekilde derinlemesine görüşme ve pilot test uygulaması yapılmıştır. Araştırma bulguları neticesinde sosyal medya ilgileniminin satın alma niyeti ve AAİ üzerinde pozitif ilişkisi tespit edilmiştir. Moda giyim ilgileniminin AAİ üzerinde pozitif etkisi saptanırken satın alma niyeti üzerinde etkisinin olmadığı görülmüştür. Yaşam tarzı tipleri ile AAİ arasında ilişki saptanamamış, yaşam tarzı tiplerinden sadece moda bilinçli değişkeninin satın alma niyeti üzerinde pozitif ilişkisi saptanmıştır. Satın alma niyeti ile AAİ niyeti arasında karşılıklı pozitif bir ilişki olduğu ve satın alma niyetinin satın alma sonrası AAİ niyetini pozitif yönde etkilediği bulgulanmıştır. Ayrıca satın alma niyeti ve AAİ’in, demografik değişkenlerden cinsiyet ve yaşa göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.