Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: EDWIN CAMILO HERNANDEZ RODRIGUEZ
Danışman: DEVELİ EVRİM İLDEM
Özet:This research is aimed to bring to light the changes that had occurred in the digital marketing sector due to the coronavirus pandemic and specially the surge of customer relationship management (CRM) applications for marketing purposes during this period. This study will include definitions of CRM applications, the different types and companies that offer CRM services, the unification of company’s communications with customers using CRM applications, information regarding the web 7.0, along with the changes in the consumer behavior during the pandemic and an analysis regarding the change of tool for a US IT company with a branch in Athens, Greece. In the scope of this research, there will be included a series of scientific in-depth interviews with experts of the marketing industry from different parts of the world. These interviews will be directly focused on the changes that the pandemic has brought to the marketing industry and why companies have made serious investment in their CRM applications to run their business. The method that will be used in this research is qualitative method as in-depth interview, now that there are going to be scientific interviews, and studies of the cultural phenomena; along with measurable data analysis of the increase of usage of CMR applications in companies. This study will be framed in with the example of a series of international companies operating in Athens, Greece, and their usage of CMR applications to operate their business. The time frame that will be study corresponds to the beginning of the coronavirus pandemic, in 2020 until the present days, end of the 2021. Key words: Customer relationship management (CRM), analytics tools, e-commerce, analytical CRM, inbound marketing.ÖZETBu çalışma, koronavirüs pandemisi döneminde pazarlama amaçlı müşteri yönetimli ilişkiler (CRM) uygulamalarının artması nedeniyle dijital pazarlama sektöründe meydana gelen değişiklikleri gün ışığına çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada, CRM uygulamalarının tanımları, CRM hizmeti sunan farklı tür ve firmalar, firmaların CRM uygulamaları kullanılarak müşterilerle olan iletişimlerinin birleştirilmesi, web 7.0 ile ilgili bilgiler, pandemi sürecinde tüketici davranışlarındaki değişiklikler ve Atina’da şubesi olan bir ABD bilişim şirketinin pandemi döneminde kullandığı CRM araçlarına ilişkin bilgiler derinlemesine görüşme yöntemiyle belirlenmeye çalışılmıştır.Bu çalışmada kullanılacak yöntem niteldir. Bu araştırma kapsamında dünyanın farklı bölgelerinden pazarlama sektörünün uzmanlarıyla bir dizi bilimsel derinlemesine mülakata yer verilecektir. Bu derinlemesine görüşmeler, doğrudan pandeminin pazarlama endüstrisine getirdiği değişikliklere ve şirketlerin işlerini yürütmek için CRM uygulamalarına neden ciddi sayılabilecekyatırımlar yaptıklarına odaklanacaktır.Bu çalışma, Atina, Yunanistan'da faaliyet gösteren bir dizi uluslararası şirket ve işlerini yürütmek için CMR uygulamalarını kullanma örneği ile çerçevelenecektir. İncelenecek olan zaman dilimi, koronavirüs pandemisinin başlangıcından, 2020'den günümüze, 2021'in sonuna kadar tekabül etmektedir.Anahtar Kelimeler: Müşteri ilişkileri yönetimi (CRM), analitik araçlar, e-ticaret, analitik CRM, gelen pazarlama.TABLE OF