Şirketlerin sosyal medya kullanımlarının finansal performansları üzerine etkisi: Gelişmekte olan ülkeler üzerine bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Finans Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EROL AKPINAR

Danışman: ÇANKAYA SERKAN

Özet:

ÖZET Sosyal medya kavramı hayatımızın her alanında etkisini günden güne arttırmaktadır. Bu çalışma, şirketlerin sosyal medya kullanımlarının finansal performansları üzerindeki ilişkisini incelemektedir. Çalışma kapsamında gelişmekte olan ülkelerin performans endeksi olarak bilinen, MSCI Gelişmekte olan ülkeler endeksinde yer alan firmalar incelenmiştir. Endekste yer alan 169 firmanın 5 büyük sosyal medya platformlarındaki; Twitter, Facebook, Youtube, Instagram, Linkedin kullanıcı sayıları ve performans çıktıları elde edilmiştir. Aynı zamanda bu firmaların güncel dönemdeki piyasa değeri, toplam aktif büyüklükleri, piyasa değeri / defter değeri, firma değeri / favök gibi çeşitli finansal verileri Eikon Reuters veri tabanından temin edilmiştir. Elde edinilen iki farklı veri seti binary lojistik ve basit doğrusal regresyon modellemeleriyle incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda piyasa değeri rasyosuyla, sosyal medya kullanımı arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca ilgili firmaların Facebook, Youtube, Twitter, Linkedin hesaplarındaki kullanıcı sayıları ile piyasa değerleri arasında anlamlı ve pozitif yönlü ilişkiler tespit edilmiştir. Instagram verileri ile piyasa değeri verileri arasında ise anlamlı ilişkiler tespit edilememiştir. Anahtar Kelimeler: Facebook, Sosyal Medya, MSCI Gelişmekte olan ülkeler iii ABSTRACT The concept of social media is increasing its impacton every aspect of our lives day by day. This study aims to examine the impact of the use of social media on the financial performance of companies. Within the scope of the study, companies included in the MSCI Emerging Market index were examined. The number of users and performance out puts of the 169 companies included in the index on the 5 major social media platforms (Twitter, Facebook, Youtube, Instagram, Linkedin) were obtained. At the same time, various financial data of these companie ssuch as market value, total asset, price to book, entreprise value to ebıtda in the current period were obtained from the Eikon Reuters database. The two different data sets obtained were examined with binary logistic and simple linear regression models. The result of the study shows that a significant and positive relationship was determined between the market value ratio. In addition, significant and positive relationships were determined between the number of users in Facebook, Youtube, Twitter Linkedin accounts of the relevant companies and their market values. No significant relationships could be found between Instagram data and market value data. KeyWords: Facebook, Social Media, MSCI Emerging Market iv İÇİNDEKİLER ÖZET . ii ABSTRACT . iii ŞEKİL LİSTESİ . vi TABLO LİSTESİ . vii KISALTMALAR . vii GİRİŞ . 1 1. LİTERATÜR TARAMASI VE TEORİK ÇERÇEVE . 5 1. 1 Literatür Taraması . 5 1. 2. Teorik Çerçeve . 10 1. 2. 1. Sosyal Medya Kavramı . 10 1. 2. 1. 1 Sosyal Medya Kavramının İncelenmesi . 10 1. 2. 1. 2. Sosyal Medya Kavramının Tarihçesi ve Gelişmesi . 12 1. 2. 1. 3. Sosyal Medyanın Nitelikleri . 16 1. 2. 1. 4. Sosyal Medya Araçları . 18 1. 2. 1. 5. Sosyal Medya Kullanım Oranları . 21 1. 2. 2. Gelişmekte Olan Ülkeler Kavramı . 26 1. 2. 2. 1 MSCI Endeks İncelemesi . 26 1. 2. 2. 2. MSCI ACWI Endeksi . 27 1. 2. 2. 3. MSCI WORLD Endeksi . 28 1. 2. 2. 4. MSCI EAFE Endeksi . 28 1. 2. 2. 5. MSCI EM Endeksi . 29 1. 2. 3. Firma Performans Ölçütlerinden Kullanılan Finansal Veriler . 32 1. 2. 3. 1. Muhasebe Temelli Performans Kriterleri . 32 1. 2. 3. 1. 1. Likitide Oranları . 32 v 1. 2. 3. 1. 2. Faaliyet Oranları . 33 1. 2. 3. 1. 3. Mali Yapı Oranları . 33 1. 2. 3. 1. 4. Karlılık Oranları . 34 1. 2. 3. 2. Piyasa Temelli Performans Kriterleri . 35 2. ARAŞTIRMA VERİLERİ,YÖNTEM VE BULGULAR . 37 2. 1. Ana Kitle, Örneklem ve Veri Toplama Süreci . 37 2. 1. 1. Sosyal Medya Analizi . 37 2. 1. 2. Araştırmada Kullanılan Finansal Rasyolar . 38 2. 2. Araştırma Yöntemi . 38 2. 2. 1. Binary Logit Regresyon Analizi . 39 2. 3. Araştırma Bulguları . 40 2. 3. 1 Binay Logit Analizi ve Sonuçları . 40 2. 3. 2 Sosyal Medya Uygulamaları Bazında Finansal Analiz Sonuçları . 41 SONUÇ VE DEĞERLENDİRME . 47 EKLER . 50 KAYNAKÇA . 88