Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CEMAL KAYA
Danışman: CELAYİR DUYGU
Özet:Özet İç denetim ve iç kontrol Türkiye ve bilhassa pek çok Avrupa Birliği ülkesinin idari yapısında güçlü bir biçimde yerini alırken diğer ülkeler de idari yapılarında bu sistemin kurulması eğilimi içine girmişlerdir. İç denetim ve iç kontrol, dünyadaki ekonomik krizlerle beraber oldukça fazla yoğunlaşılan kavramlar haline gelmiştir. Uluslararası alanda durmaksızın gelişim gösteren iç denetim ve iç kontrol bugün yükselen değerler olarak karşımıza çıkmaktadır. İlk olarak özel sektör alanında uygulamaları yapılan iç denetim ve iç kontrol faaliyetleri zaman içerisinde kamu hizmetlerinde de kendisine yer bulmaya başlamıştır. Yeni kamu yönetimi anlayışının kayda değer etkisi ile birlikte kamu iç denetim ve iç kontrol uygulamaları gelişerek yaygın hale gelmiştir. 2003 tarihiyle birlikte Avrupa Birliği uyum süreci çerçevesinde ve kamu yönetimindeki dönüşümün gereklilikleri sonucunda bazı mevzuat düzenlemeleri gerçekleştirilmiştir. Bu düzenlemeler arasında 2003’te yürürlüğe sokulan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda iç denetim ve iç kontrol kavramlarına yer verilerek kamu iç denetim ve iç kontrolünün genel kapsamı ortaya çıkarılmıştır. Böylelikle Türk kamu yönetiminde çağdaş manada iç denetim ve iç kontrol uygulamaları başlamıştır. Bu çalışmada kamu hizmet işletmeleri olan resmi huzurevlerinin iç denetim ve iç kontrol uygulamalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında ilk olarak iç denetim ve iç kontrol kavramları incelenecektir. İkinci olarak kamu iç denetimi ve iç kontrolü hakkında bilgiler verilerek, resmi huzurevlerinin iç denetimlerine ilişkin açıklamalar sunulacaktır. Anahtar Kelimeler: Kamu, İç Kontrol, İç Denetim, Huzurevi Abstract Internal audit and internal control in particular Turkey and many European Union countries taking the place of a stronger administrative structure, administrative structures in other countries also tend to have entered into the establishment of this system. They have become concepts that are highly concentrated with the economic crises around the world. Internal audit and internal control, which are constantly developing in the international arena, today emerge as rising values. Internal audit and internal control activities, which were first applied in the private sector, started to find a place in public services in time. With the significant effect of the new public management approach, public internal audit and internal control practices have developed and become widespread. In 2003, some legislative arrangements were made within the framework of the European Union harmonization process and as a result of the requirements of the transformation in public administration. Among these regulations, the general scope of public internal audit and internal control was revealed by including the concepts of internal audit and internal control in the Public Financial Management and Control Law No. 5018, which was put into effect in 2003. Thus, internal audit and internal control practices in a contemporary sense started in Turkish public administration. In this study, it is aimed to examine the internal audit and internal control practices of official rest homes, which are public service enterprises. Within the scope of the study, the concepts of internal audit and internal control will be examined first. Secondly, information on public internal audit and internal control will be given, and explanations regarding the internal audits of official rest homes will be presented. Key Words: Public, İnternal Control, İnternal Audit, Rest Home İÇİNDEKİLER Özet. iv Abstract. v İÇİNDEKİLER. vi TABLO LİSTESİ. x ŞEKİL LİSTESİ. xi KISALTMALAR. xii 1. GİRİŞ. 1 2. İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL. 4 2. 1. Denetim Kavramı. 4 2. 1. 1. Denetim Tanımı . 5 2. 1. 2. Denetimle İlgili Diğer Kavramlar. 7 2. 1. 3. Denetim ve Kontrol Kavramları Arasındaki Temel Farklar . 9 2. 1. 4. Denetimin Amacı . 10 2. 1. 5. Denetimin Unsurları. 11 2. 1. 6. Denetimin Temel Özellikleri . 13 2. 1. 7. Denetim Yöntemleri. 14 2. 1. 8. Denetim Aşamaları . 16 2. 2. Denetim Türleri. 18 1. 2. 1. Denetimin Gerçekleştirilme Zamanına Göre Denetim Türleri . 19 1. 2. 1. 1. İleriye Yönelik Denetim. 19 1. 2. 1. 2. Eş Zamanlı Denetim. 19 1. 2. 1. 3. Geriye Yönelik Denetim. 20 1. 2. 2. Denetimin Kapsamına ve Amacına Göre Denetim Türleri. 21 1. 2. 2. 1. Finansal (Mali) Tablolar Denetimi. 21 1. 2. 2. 2. Faaliyet Denetimi . 22 1. 2. 2. 3. Uygunluk Denetimi . 24 1. 2. 2. 4. Özel Amaçlı Denetim. 24 1. 2. 3. Denetimi Gerçekleştirenlere Göre Denetim Türleri. 25 1. 2. 3. 1. İç Denetim . 25 1. 2. 3. 2. Dış Denetim (Bağımsız Denetim) . 26 1. 2. 3. 3. Kamu Denetimi . 27 2. 3. İç Denetim Kavramı. 28 2. 3. 1. İç Denetimin Tanımı . 29 2. 3. 2. İç Denetimin Tanımının Temel Unsurları. 30 2. 3. 3. İç Denetimin Amacı. 33 2. 3. 4. İç Denetimin Kapsamı . 33 2. 3. 5. İç Denetim Türleri. 34 2. 3. 5. 1. Finansal (Mali) Denetim. 34 2. 3. 5. 2. Uygunluk Denetimi . 34 2. 3. 5. 3. Performans Denetimi. 34 2. 3. 5. 4. Sistem Denetimi . 35 2. 3. 5. 5. Bilgi Teknolojileri Denetimi . 35 2. 3. 6. İç Denetimin Tarihsel Gelişimi. 36 2. 3. 7. İç Denetim Standartları . 37 2. 3. 8. İç Denetime Olan İhtiyacın Sebepleri. 40 2. 3. 9. İç Denetim Süreci. 40 2. 4. İç Kontrol Kavramı . 42 2. 4. 1. İç Kontrol Tanımı. 42 2. 4. 2. İç Kontrol Sisteminin Özellikleri. 43 2. 4. 3. İç Kontrolün Amaçları . 44 2. 4. 4. İç Kontrol Sisteminin Bileşenleri. 44 2. 5. İç Kontrol ve İç Denetim İlişkisi. 45 3. KAMUDA İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL. 46 3. 1. Kamuda İç Kontrolün Tanımı. 46 3. 1. 1. Kamuda İç Kontrolün Amaçları. 46 3. 1. 2. Kamu Sektöründe İç Kontrol Yetkilileri. 48 3. 1. 2. 1. Üst Yönetici. 48 3. 1. 2. 2. Harcama Yetkileri. 48 3. 1. 2. 3. Strateji Geliştirme Birimleri . 49 3. 1. 3. İç Denetim Birimleri . 49 3. 1. 3. 1. Hazine ve Maliye Bakanlığı . 49 3. 1. 3. 2. Sayıştay. 49 3. 2. 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu . 50 3. 2. 1. Kanunun Amacı ve Kapsamı . 50 3. 3. İç Denetim İlerleyişi. 50 3. 3. 1. İç Denetim Çalışmalarının Planlanması. 50 3. 3. 2. İç Denetim Faaliyetinin Yürütülmesi. 51 3. 3. 3. İç Denetim Faaliyetinin Raporlanması . 51 3. 3. 4. İç Denetim Faaliyeti Sonucunun Takip Edilmesi . 52 3. 4. Kamu İç Denetim Standartları . 52 3. 4. 1. Nitelik Standartları. 52 3. 4. 1. 1. Gaye, Yetki ve Sorumluluklar. 53 3. 4. 1. 2. Tarafsız ve Bağımsız Olmak . 53 3. 4. 1. 3. Yetkinlik, Maksimum Mesleki İtina Ve İlgi . 53 3. 4. 1. 4. Kalite ve Geliştirme Programı. 54 3. 5. İç Denetimde Etkin Kurumlar ve Kişiler . 55 3. 5. 1. Hazine ve Maliye Bakanlığı. 55 3. 5. 2. İç Denetim Koordinasyon Komisyonu . 55 3. 5. 3. İlgili Bakan. 55 3. 5. 4. Üst Yönetici . 56 3. 5. 5. Harcama Yetkilisi . 56 3. 5. 6. Gerçekleştirme (Realizasyon) Görevlisi . 56 3. 5. 7. Mali Hizmetler Birimi. 56 3. 5. 8. Bağımsız Denetçiler. 57 3. 6. İç Denetim Koordinasyon Konseyi. 57 3. 6. 1. Sekreterya. 57 3. 7. İç Denetim Koordinasyon Kurulunun Görevleri. 58 3. 8. İç Denetim Koordinasyon Kurulunun Yetkileri. 58 4. KAMU HİZMET İŞLETMELERİNDE İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL UYGULAMASI RESMİ HUZUREVLERİ İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL ÖRNEĞİ . 60 4. 1. Kuruluş Tarihçesi. 60 4. 2. İç Denetim Başkanlığının Görevleri . 61 4. 3. Misyon/Vizyon. 61 4. 4. Teşkilat Şeması . 62 4. 5. İç Denetim Nedir? . 62 4. 5. 1. İç Denetimin Temel Amacı. 63 4. 5. 2. İç Denetimin Özellikleri. 63 4. 5. 3. İç Denetim Türleri. 63 4. 5. 4. İç Denetim Süreci ve İş Akış Şeması. 64 4. 5. 6. İç Denetim Plan ve Program Faaliyetleri. 65 4. 6. İç Kontrol . 67 4. 6. 1. İç Kontrol Tabanlı Etkili Yönetim Sistemi Kurulması Projesi. 67 4. 6. 2. İç Kontrol ve Mali Yönetim Daire Başkanlığının Görevleri . 68 5. SONUÇ VE ÖNERİLER. 70 KAYNAKÇA. 73