Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SELİM BARAN SAKAR
Danışman: ÇETİN GÜLDENUR
Özet:ÖZET Türkiye’nin sahip olduğu ekolojik şartlar doğrultusunda yetişmesi için uygun koşulların sağlandığı narenciye ürünleri, Türkiye’nin Dünya sıralamalarında yer almasını da sağlayıcı bir etkiye sahiptir. Uluslararası pazarlarda narenciyenin çok çeşitli kullanımı Türkiye’nin elinde bulundurduğu narenciye çeşitliliğini daha görünür kılmaktadır. Bu çalışma da Türkiye’nin uluslararası pazarda daha rekabetçi olabilmesini sağlamak, ihracatını geliştirebilecek hususları belirlemesine fırsat sağlamak için ortaya konulmuştur. Güncel raporlar ve literatürdeki çalışmalar ile narenciye ihracatını Türkiye ve dünya için ele almıştır. Özellikle Covid-19’un gelişi ile değişen piyasa mekanizmasını da göz önüne alarak, değişecek yeni dinamiklerin tahminlerine de yer vermiş ve Türkiye için olası çözümleri derlemeye çalışmıştır. Anahtar Kelimeler: Narenciye, ihracat, ithalat, rekabet gücü iv ABSTRACT Turkey's ecological conditions provide suitable conditions for the cultivation of citrus products. Thus, citrus products have the effect of ensuring that Turkey is included in the world rankings. The wide variety of use of citrus fruits in international markets also makes the citrus variety of Turkey more visible. This study has been put forward in order to enable Turkey to be more competitive in the international market and to provide an opportunity to determine the issues that can improve its exports. This study discussed the citrus export for Turkey and the world with current reports and researches in the literature. Especially considering the changing market mechanism with the case of Covid-19, it also included predictions of new dynamics to change and tried to compile possible solutions for Turkey. Keywords: Citrus, export, import, competitiveness power v İÇİNDEKİLER ÖZET . iii ABSTRACT . iv İÇİNDEKİLER . v TABLO LİSTESİ . vii ŞEKİL LİSTESİ . viii GİRİŞ . 1 BİRİNCİ BÖLÜM . 2 NARENCİYE SEKTÖRÜNE GENEL BAKIŞ . 2 1. 1 Narenciyenin Tanımı ve Tarihi Kapsamı. 2 1. 2 Narenciye’nin Kapsamı . 3 1. 3 Dünya’da Narenciye Sektörü . 4 1. 3. 1 Dünya’da Narenciye Alanı, Üretimi, Verimi ve Fiyatları . 5 1. 3. 2 Dünya’da Narenciye Tüketimi . 9 1. 3. 3 Dünya’da Narenciye Ticareti . 10 1. 3. 4 Dünya’da 2020/21 Sezonu İçin Beklenti ve Tahminler . 12 2. İKİNCİ BÖLÜM . 22 NARENCİYE SEKTÖRÜNDE TÜRKİYE’NİN GÜNCEL DURUMU . 22 2. 1 Türkiye’de Narenciye Üretimi . 22 2. 2 Türkiye’de Narenciye Tüketimi . 28 2. 3 Türkiye’de Narenciye Ticareti . 30 2. 3. 1 Türkiye’de Narenciye İhracatı . 30 2. 3. 2 Türkiye’de Narenciye İthalatı . 35 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM . 38 NARENCİYE SEKTÖRÜNDE TÜRKİYE’NİN REKABET GÜCÜ . 38 2. 4 Rekabet Gücü Kavramı . 38 2. 5 Rekabet Gücünü Etkileyen Faktörler . 47 2. 6 Türkiye’nin Narenciye Sektöründeki Rekabet Gücü . 49 2. 6. 1 Türkiye’nin Narenciye Sektöründeki Rekabeti ile İlgili Literatür Taraması 50 vi 2. 6. 2 Türkiye’nin Narenciyedeki Rekabeti için Öneriler . 52 SONUÇ . 57 KAYNAKÇA . 60 EKLER . 66 EK-1: Seçili Ülkelerde Üretim, Tedarik ve Dağıtım (1. 000 Metrik Ton) - Taze Portakal . 67 EK-2: Seçili Ülkelerde Üretim, Tedarik ve Dağıtım (1. 000 Metrik Ton) - Portakal Suyu . 69 EK-3: Seçili Ülkelerde Üretim, Tedarik ve Dağıtım (1. 000 Metrik Ton) - Taze Mandalina . 70 EK-4: Seçili Ülkelerde Üretim, Tedarik ve Dağıtım (1. 000 Metrik Ton) - Taze Greyfurt . 71 EK-5: Seçili Ülkelerde Üretim, Tedarik ve Dağıtım (1. 000 Metrik Ton) - Taze Limon . 72