Fuar lojistiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERCAN AYÇİÇEK

Danışman: FİDAN YAHYA

Özet:

ÖZET Küreselleşen günümüz dünyasında fuarcılık faaliyetleri hem ulusal hem de uluslararası düzeyde gelişim göstermiş ve buna bağlı olarak fuar lojistiğinin de önemi artmıştır. Birçok firma fuarlara lojistik hizmet vermeye başlamış, ayrıca fuar lojistiği hizmeti sunan şirketler de kurulmuştur. Lojistik hizmeti sunan bu şirketler; ürünlerin ve stant malzemelerinin taşınması, gümrüklenmesi, paketlenmesi, stantların kurulması ve tekrar toplanıp paketlenmesi gibi alanlarda hizmet sunmaktadırlar. Fuarlara katılım sağlayan işletmeler hem maliyet yönünden hem de stantların güvenli bir şekilde fuar alanına getirilmesi ve kurulması konusunda avantajlı bir konumda yer almaktadırlar. Fuar lojistiğinin avantajlarının yanı sıra birtakım dezavantajları da bulunmaktadır. Gümrüklerde yaşanan sorunlardan kaynaklı ürünlerin fuar alanına istenilen zamanda getirilememesi veya yanlış ya da eksik ürünlerin getirilmesi buna örnek gösterilebilir. Bu nedenle iyi bir fuar lojistiği yönetimi için iyi bir planlama yapılması şarttır. Literatüre bakıldığında fuar lojistiği üzerine yapılan çalışma sayısının oldukça az olduğu görülmektedir. Bu yönüyle ele alındığında, bu çalışmanın fuar lojistiği konusunda bir kaynak niteliğinde olacağını söyleyebiliriz. Çalışmada literatür yöntemi kullanılarak ilk bölümde lojistik; ikinci bölümde fuarlarla ilgili bilgilere yer verilmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise fuar lojistiği konusu ele alınmıştır. Anahtar Kelimeler: Fuar, Lojistik, Fuar Lojistiği. ABSTRACT In today's globalizing world, fair organization activities have developed both nationally and internationally and the importance of fair logistics has increased accordingly. Many companies have started to provide logistics services to fairs, organizations that offer only fair logistics services have been established. These companies providing logistics services; They provide services in areas such as transportation of products and stand materials, customs clearance, packaging, set up of stands and re-packaged. The enterprises participating in the fairs are in an advantageous position both in terms of cost and in terms of bringing their stands safely to the fairground and establishing them. In addition to the advantages of fair logistics, it also has some disadvantages. Failure to bring products due to the problems experienced at the customs to the fair area at the desired time or bringing wrong or missing products can be shown as an example. For this reason, a good planning should be made for a good fair logistics management. It is seen that the number of studies on fair logistics in the literature is very low. When taken from this aspect, we can say that this study is a resource for fair logistics. In the study, using the literature method, the first chapter includes logistics, and the second chapter includes information about fairs. In the third part of the study, the subject of fair logistics is discussed. Keywords: Fair, Logistics, Fair Logistics. İÇİNDEKİLER ÖZET. iii ABSTRACT. iv İÇİNDEKİLER . v TABLOLAR LİSTESİ. viii ŞEKİLLER LİSTESİ. ix GRAFİKLER LİSTESİ. x RESİMLER LİSTESİ. xi KISALTMALAR LİSTESİ. xii GİRİŞ . 1 I. BÖLÜM: LOJİSTİK KAVRAMI VE KAPSAMI . 3 1. 2. Lojistik Sektörünün Tarihsel Gelişimi . 7 1. 3. Lojistik ile İlgili Yaklaşımlar. 11 1. 3. 2. Üçüncü Parti Lojistik (3PL). 16 1. 3. 3. Dördüncü Parti Lojistik (4PL). 19 1. 3. 4. Tersine / Geriye Doğru Lojistik. 21 1. 4. Lojistik Sektöründe Verilen Hizmetler . 23 1. 4. 1. Ulaştırma Sistemleri . 23 1. 4. 1. 1. Karayolu Taşımacılık Sistemi. 23 1. 4. 1. 2. Demiryolu Taşımacılık Sistemi. 24 1. 4. 1. 3. Denizyolu Taşımacılık Sistemi . 24 1. 4. 1. 4. Havayolu Taşımacılık Sistem . 24 1. 4. 1. 5. Boru Hattı Taşımacılık Sistemi. 25 1. 4. 2. Gümrük İşlemleri. 26 1. 4. 3. Ambalajlama. 26 1. 4. 4. Malzeme Elleçleme. 27 1. 4. 5. Belgelendirme. 27 1. 4. 6. Depolama ve Antrepo İşlemleri. 28 II. BÖLÜM: FUAR İLE İLGİLİ GENEL KAVRAMLAR . 29 2. 1. Fuar Kavramı . 29 2. 2. Fuarcılıkta Kullanılan Temel Kavramlar . 30 2. 3. Fuarların Tarihçesi . 32 2. 3. 1. Dünyada Fuarcılığın Tarihsel Süreci . 32 2. 3. 2. Türkiye’de Fuarcılığın Tarihsel Süreci. 34 2. 4. Fuar Türleri . 39 2. 4. 1. Düzenleniş Amacına Göre Fuarlar . 39 2. 4. 1. 1. Genel (Yatay) Fuarlar . 39 2. 4. 1. 2. İhtisas (Dikey) Fuarlar . 40 2. 4. 1. 3. Tüketici Fuarları. 42 2. 4. 1. 4. Sanal Fuarlar . 42 2. 4. 1. 5. Solo Fuarlar. 43 2. 4. 2. Düzenlendiği Coğrafyaya ve Hedef Kitleye Göre Yapılan Fuarlar. 43 2. 4. 2. 1. Bölgesel Fuarlar . 43 2. 4. 2. 2. Ulusal Fuarlar. 44 2. 4. 2. 3. Uluslararası Fuarlar. 44 2. 5. Fuarların Önemi. 45 2. 6. TOBB Fuarlar Müdürlüğü ve 2019 Yılı Fuar İstatistikleri . 47 III. BÖLÜM: FUAR LOJİSTİĞİ. 51 3. 1. Uluslararası Ticarette Fuarlar . 51 3. 2. Fuar Lojistiğinin Tanımı ve Kapsamı . 52 3. 2. 1. Fuar Lojistiğinin Süreçleri. 53 3. 4. Fuar Lojistiğinin Gelişim Süreci. 56 3. 5. Fuar Operasyonlarında Düzenlenen Belgeler . 57 3. 6. Fuar Stant Uygulaması ve Stant Taşımacılığı . 62 3. 4. Fuar Lojistiğinde Karşılaşılan Sorunlar . 65 SONUÇ. 67 KAYNAKÇA . 71