İstanbul'da minibüs hat dönüşümü ve toplu taşıma ücret sistemi önerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH KARAMAN

Danışman: ILICALI MUSTAFA

Özet:

ÖZET Bu çalışmada, İstanbul genelinde işletilen mevcut toplu taşıma sistemi incelenerek, oluşmaya başlayan darboğazlar ve ortaya çıkacak ihtiyaçlar analiz edilmiştir. Geleceğe yönelik raylı sistem yatırımlarının da artması ile birlikte mevcut toplu taşıma sisteminin planlanan raylı sistemlerle birlikte sürdürülebilir olmayacağı aşikârdır. Bu gelişmeler neticesinde tüm toplu taşıma sistemi için İstanbul Kartın entegre edildiği yeni bir ücretlendirme modeli geliştirilmiştir. Ayrıca minibüs hatları için de yeni bir hat kurgusu ortaya konulmuştur. Raylı sistem, denizyolu ve lastik tekerlekli taşıtlardan oluşan İstanbul toplu taşıma ağının ana omurgasını hızlı ve yüksek kapasitede yolcu taşıma kabiliyeti olan raylı sistemler ile taşıt trafiğinden ayrılmış ve kendisine özgü yolu bulunan metrobüs oluşturulmaktadır. Başta minibüsler olmak üzere lastik tekerlekli toplu taşıma araçlarının da ana omurgayı besleyeceği şekilde bir toplu taşıma sistemi planlanmıştır. Çalışmanın çıktısı olarak ise modelleme yardımıyla, farklı senaryolarda mevcut durum ile geliştirilen öneriler arasında karşılaştırmalar yapılarak minibüs hatları için yeni bir hat kurgusu ve sistemin geneli için toplam etkinliği ve verimliliği arttıracak yeni bir ücret sistemi önerilmiştir. Kurulan model yardımıyla gerçekleştirilen kıyaslamalar neticesinde, İstanbul toplu taşıma sistemi için önerilen yeni senaryoların daha verimli ve etkin olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Ana hat - besleme hat, entegrasyon, minibüs hatları, modelleme, toplu taşıma, ücret sistemi. ABSTRACT In this study, The existing public transportation system in İstanbul has been examined and the bottlenecks and needs that will arise have been analyzed. With the increase in rail system investments, it is evident that the existing public transport system is not sustainable. As a result of these developments, a new public transport fare system was developed for İstanbul. In addition, a new minibus path design has been introduced. İstanbul public transportation network consists of rail system, maritime and rubber wheeled vehicles. The main backbone of this system is metrobus, which has its own road separated from vehicle traffic, and high speed and capacity rail systems. A public transport system is planned in such a way that "wheeled public transport vehicles", especially minibuses, will feed the main spine. With the help of modeling, comparisons were made between the current situation and the recommendations developed in different scenarios that include the new minibus road network and pricing policy. As a result of the study, a new fare system and a new road network for the minibus were proposed to increase the overall efficiency for the overall system. As a result of the comparisons made with the help of the established model, it has been concluded that the new scenarios proposed for the İstanbul public transport system are more efficient and effective. Keywords: Fare system, integration, main - feeder line, minibus lines, modelling, public transportaiton. İçindekiler içindekiler. i ÖZET. iii ABSTRACT. iv TEŞEKKÜR. v ŞEKİLLER DİZİNİ. vi ÇİZELGELER DİZİNİ. vii HARİTALAR. viii SİMGELER VE KISALTMALAR. ix 1 GİRİŞ. 1 2 LİTERATÜR ÖZETİ. 8 3 İSTANBUL TOPLU TAŞIMA SİSTEMİ MEVCUT DURUM. 11 3. 1 Kullanılan Veriler. 11 3. 2 İstanbul'un Mevcut Toplu Taşıma Sistemi. 14 3. 2. 1 Lastik tekerlekli toplu taşıma. 25 3. 2. 1. 1 Otobüsler. 29 3. 2. 1. 2 Minibüsler . 32 3. 2. 2 Hızlı toplu taşıma sistemleri. 36 3. 2. 2. 1 Genel görünüm. 38 3. 2. 2. 2 Metro İstanbul AŞ. 38 3. 2. 2. 3 TCDD - Marmaray. 41 3. 2. 2. 4 İETT - Tünel. 42 3. 2. 2. 5 İETT - Nostaljik Tramvay. 42 3. 2. 2. 6 İETT - Metrobüs. 43 3. 2. 2. 7 Hızlı toplu taşıma sistemlerine paralel diğer mevcut hatlar……. 44 3. 2. 3 Deniz yolları. 47 3. 2. 3. 1 Genel görünüm . 48 3. 3 Toplu Taşıma Türleri Arasındaki Aktarmalar. 49 4 ÇALIŞMA KAPSAMINDA ÖNERİLER ve VARSAYIMLAR. 51 4. 1 İstanbul Toplu Taşıma Sistemi Vizyonu. 51 4. 2 Toplu Taşımada Ücretlendirme Sistemleri. 58 4. 3 Toplu Taşıma Bölgeleri İle İlgili Öneriler. 61 4. 3. 1 Mernis veri tabanı. 62 4. 3. 2 Toplu taşıma bölgeleri (TTB). 64 4. 3. 3 Genel değerlendirme. 65 4. 3. 4 104 nolu TTB. 66 4. 4 Entegrasyona İlişkin Öneriler. 70 4. 5 Geliştirilen Stratejiler ve Politikalar. 71 4. 6 Kabul Edilen Varsayımlar. 72 4. 7 Toplu Taşıma Dönüşümüne İlişkin Uygulama Aşamaları. 73 Model Çalışmaları. 74 5 İSTANBUL TOPLU TAŞIMA SİSTEMİNİN GELECEĞİNE YÖNELİK GELİŞTİRİLEN STRATEJİLER. 86 5. 1 Tüm Toplu Taşımada İstanbul Kart Kullanımı. 86 5. 2 Mevcut Hat Dönüşümlerinin Yapılması. 88 5. 3 Ücret Entegrasyonu ve Uygulamaları. 90 5. 4 Yeni Hat Planlaması. 93 5. 5 İşletme Süreci. 94 5. 6 Planlanan Raylı Sistem Yatırımları. 95 6 SONUÇ VE ÖNERİLER. 97 KAYNAKLAR. 103 ÖZGEÇMİŞ. 106