Aile iletişim kalıplarının ebeveyn tutumları ile ilişkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SENEM BİLGİLİ

Danışman: PARLAR HANİFİ

Özet:

Bu araştırma, 4-6 yaş grubu çocuğa sahip ebeveynlerin, aile iletişim kalıpları ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkiyi görebilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nicel araştırma modellerinden, ilişkisel tarama şeklinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Eyüpsultan ilçesi MEB?e bağlı resmi okulların anasınıflarında öğrenim gören, 4- 6 yaş grubu öğrencilerin anne ve babaları oluşturmaktadır. Araştırmaya 388 kişi katılmıştır. Araştırma verileri, Aile İletişim Kalıpları Ölçeği, Ebeveyn Tutumları Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler, bilgisayar ortamında SPPS 25.0 programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri hesaplanmış, yanı sıra ölçekler arasındaki ilişkiler ile ölçek-kişisel özellikler ilişkilerini sınamak için Non-Parametrik testlerden, Spearman korelasyon testinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları, çalışmaya katılan ebeveynlerin sahip oldukları aile iletişim kalıplarının, sergilemiş oldukları ebeveyn tutumları ile ilişkili olduğunu göstermektedir. Katılımcı ebeveynlerin demografik özellikleri ile ebeveyn tutumu ve aile iletişim kalıbı arasındaki ilişki incelendiğinde ise tüm kişisel özelliklerde ebeveyn tutum ölçeğinin ve aile iletişim kalıbı ölçeğinin farklı boyutlarında negatif ve pozitif yönde istatistiksel anlamda güçlü ilişkiler bulunmuştur.