Uçak filosunun periyodik bakım maliyetlerinin analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET FATİH NUMANOĞLU

Danışman: EKMEKÇİ İSMAİL

Özet:

ÖZET Havayolu işletmesinde rekabet küresel olarak artmaktadır. Artan bu rekabette uçak akımı önemli bir yere sahiptir. Havayolu işletmesi, uçağı sürekli havada tutmak ister ve bu da uçak bakımında periyodik bakımın önemine işaret eder. Uçak bakımı, periyodik olarak belirli zaman aralıklarında mutlaka yapılması gereken maliyetli bir iştir. Bu maliyetler, havayolu işletmesi tarafından hesaplanabilir şeffaflıkta olmalı ve havayolu işletmesi, satınalmak istediği uçak filosuna, bakım maliyetleri açısından karar verebilmelidir. Bu çalışmada, havayolu işletmesinin, işlettiği uçak ailesinin 10 yılık periyotta (2008-2018) bir uçuş saati boyunca (FH) sağladığı geliri ve havayolu işletmesine bir uçuş saati boyunca maliyetini görebilmektedir. Bununla beraber, bir uçak ailesinin sahip olduğu kapasiye (koltuk sayısı) bağlı olarak elde ettiği gelire karşılık maliyetini/gelirini görebilmektedir. Havayolu işletmesine 2008-2018 yılları arasında bakım maliyetini bugünkü değer metoduyla göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Bakım maliyeti, operasyon maliyeti, uçak bakımı. ABSTRACT Competition in airline management is strengthening and increasing globally. Aircraft maintenance costs have an important place in this sense. Aircraft maintenance has a direct effect on the airline's ability to keep airplanes constantly in the air. Aircraft maintenance is done in a timely and complete manner, the airline's profit-loss balance affects. The main purpose of aircraft maintenance is to produce safer and more secure maintenance service. This service turns into a sales and marketing service by the airline. The purpose of this study is to investigate the maintenance costs of commercial passenger aircraft over a period of 10 years. The goal of this study is to investigate the maintenance costs aircraft fleet-based profitability with maintenance costs and all other costs. In the intention of the study, it enables the airline company to make profit-loss analysis on the basis of aircraft type. In addition to this, it shows the cost per hour to the airline company on the basis of aircraft type and the cost per seat. Keywords: Aircraft maintenance, maintenance cost, operational cost. İÇİNDEKİLER İÇİNDEKİLER. i ÖZET. ii ABSTRACT. iii TEŞEKKÜR. iv ÇİZELGELER. v 1. GİRİŞ. 1 2. LİTERATÜR ÖZETİ. 2 3. HAVACILIK SEKTÖRÜ VE GELİŞİMİ. 3 3. 1. Küresel Ölçekte Uçak Üretimi. 4 3. 1. 1. Airbus. 4 3. 1. 2. Boeing. 6 4. ÜLKEMİZDE UÇAK BAKIMI VE MRO. 10 4. 1. Havacılık sektöründe düzenleyici otoriteler:. 11 4. 2. Uçak bakımının temel amaçları:. 12 4. 3. MyTechnic. 13 4. 4. Onur Air Teknik. 14 4. 5. THY Teknik A. Ş. 14 4. 5. 1. Üs bakım hizmetleri. 15 4. 5. 2. Kabiliyetinde bulunan uçak tipleri. 15 4. 5. 3. Kabiliyetinde bulunan motor tipleri:. 16 4. 5. 4. Modifikasyonlar. 16 4. 5. 5. Yapısal ve kompozit bakımları. 16 4. 5. 6. Business jet bakımları. 17 4. 5. 6. 1 Hizmetleri:. 17 4. 5. 6. 2. Sertifikaları:. 18 5. SİVİL YOLCU TAŞIMACILIĞINDA KULLANILAN UÇAK TİPLERİ. 19 5. 1. Uçak Bakım Optimizasyonu. 19 5. 2. Çeşitli Interval Kullanım ve Interval Arttırma Yöntemleri;. 20 5. 3. Uçak Bakım Tipi ve İnterval Aralıkları. 21 5. 4. Uçak Bakım Tipi ve Maliyetleri. 23 5. 4. 1. Uçak ailelerinin yıllık ortalama bakım sayıları. 24 6. OPERASYON GİDERLERİNİN HESAPLANMASI. 25 7. DEĞERLENDİRME VE SONUÇ. 34 KAYNAKLAR. 36 ÖZGEÇMİŞ. 37