İşletmelerde dönüşümcü liderlik tarznın finansal performans üzerindeki etkisinde çalışan motivasyonu ve çalışan bağlılığının rolü


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dijital Ekonomi Ve Pazarlama Anabilim Dalı (Disiplinlerarası), Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OĞUZKAN DAL

Danışman: Feyzullah Yetgin

Özet:

Bu çalışmamız özellikle dönüşümcü liderlik tarzının finansal performans üzerindeki etkisini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Liderlik tarzlarının yanı sıra, motivasyon ve çalışan bağlılığının organizasyonların performansıyla ilişkilendirildiği küresel düzeyde birçok araştırmada ele alındığı bilinmektedir. İşletmelerin finansal başarıya odaklandığı göz önüne alındığında, bu çalışmaların, akademik literatürde hala önemini korumaktadır. Bu çalışmada, dönüşümcü liderlik tarzı incelenmiş ve bu etkileri test etmek için çalışan bağlılığı ve çalışan motivasyonu gibi aracı roller ayrı ayrı ele alınmıştır. Araştırma sürecinde, 441 katılımcının katılımıyla anketler toplanmış ve elde edilen veriler istatistiksel analizlere tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, dönüşümcü liderlik tarzının şirketin finansal performansı üzerinde doğrudan bir etkisinin olmadığı gözlenmiştir. Bununla birlikte çalışan bağlılığının finansal performans üzerinde kısmi bir etkisinin olduğu görülmüştür ancak motivasyonun finansal performans üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı gözlemlenmiştir. Çalışanların bağlılığının artmasıyla finansal performasın etkilendiği görülmüştür ancak motivasyonunun artmasıyla finansal performans arasında bir etki tespit edilememiştir. Bu sonuçlar, literatürde daha önce yapılan bazı çalışmalarla da uyumlu olmuştur buda işletmelerin finansal performanslarını etkileyen faktörlerin farklı boyutlarına dikkat çekmektedir. Çalışan bağlılığı ve motivasyonu, diğer etmenlerle birlikte değerlendirildiğinde, finansal performans üzerinde daha karmaşık bir etkileşim ağı içinde yer almaktadır. Bu nedenle, işletmelerin başarıya ulaşması için diğer önemli faktörleri de dikkate alarak stratejilerini geliştirmesi gerekmektedir. Bu çalışma, işletmelerin performanslarını artırmak için daha geniş bir perspektifin benimsenmesini gerektirebilir.