E-ticaret ile marka menşei bilincinin tüketici satın alma davranışı üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERCE CAN GÜNEL

Danışman: KÖKSAL CİHAT

Özet:

ÖZET Elektronik ticaret, işletme faaliyetlerinin elektronik olarak yapılmasıdır. Bu faaliyetler metin, ses ve video verilerinin elektronik olarak işlenmesi ve aktarımına dayanmaktadır. Elektronik ticaret bu boyutuyla mal ve hizmet alımı ve ödemelerinin sayısal olarak yapılmasını kapsamaktadır. Bu faaliyetler hem mamulleri (tüketici malları, spesifik ekipmanları) ve hizmetleri (bilgi hizmeti, finansal ve yasal hizmetler) ve hem de geleneksel faaliyetlerinden (sağlık, bakım ve eğitim) oluşmaktadır. Öte yandan sağlık hizmeti sunumunda ortaya çıkan maliyetleri azaltmak karar vericilerin üzerinde birleştiği ortak bir noktadır. E-sağlık hizmetleri kapsamında tıbbi cihazların sanal ortamda alışverişi sağlıkta mobiliyeti destekleyen öncül kanallardandır. Bu çalışmada eticaretin ve marka menşei bilincinin tüketici satın alma davranışı üzerindeki etkisinin tıbbi cihaz ürünleri alışverişi üzerinden araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmadaki veriler, İstanbul’da faaliyet gösteren sağlık işletmelerindeki 360 çalışandan toplanmıştır. SPSS paket programından yararlanılarak istatistiksel analizler yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda e-ticaretin tüketici satın alma davranışı üzerinde pozitif bir etkisi olduğu kanıtlanmıştır. Marka menşei bilinci e-ticaret üzerinde pozitif bir etkiye sahip iken, tüketici satın alma davranışı üzerinde de pozitif bir etkisi olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: E-ticaret, Marka Menşei Bilinci, Tüketici Satın Alma Davranışı, Tıbbi Cihaz ABSTRACT Electronic commerce is performing operative activities electronically. These activities are based on electronic processing and transferring of text, sound and video data. Electronic commerce in this extent covers purchase of goods and services and payments to be made digitally. These activities consist of products (consumer goods, specific equipment) and services (information services, financial and legal services) and also traditional activities (health, maintenance, education). On the other hand reducing the cost of providing health care is the common point of deciders. In the context of e-health services the trade of medical equipments in virtual environment is one of the premise channels supporting mobility in health care. In this study the effect of e-commerce and awareness of brand origin on consumer behaviour through the trade of medical equipment products has been aimed. Data in this research have been obtained from 360 staff of health establishments operating in Istanbul. The statistical analysis has been made using SPSS Statistics program. As a result of the research it has been proved that e-commerce has a positive effect on consumer purchase behaviour. Keywords: E-Commerce, Awarenes of Brand Origin, Consumer Purchase Behaviour, Medical Equipment İÇİNDEKİLER ÖZET. iv ABSTRACT. iv TABLOLAR LİSTESİ. vii ŞEKİLLER LİSTESİ. viii 1. GİRİŞ. 1 2. E-TİCARET . 4 2. 1 E-Ticaret Kavramı . 4 2. 2. E-Ticaret ile İlgili Kavramlar . 6 2. 3. Literatür Taraması. 15 3. MARKA MENŞEİ BİLİNCİ. 18 3. 1. Marka Menşei Bilinci. 18 3. 2. Menşe Ülkesi İmajı . 18 3. 3. Literatür Taraması. 21 4. TÜKETİCİ SATIN ALMA DAVRANIŞI . 23 4. 1. Tüketici Satın Alma Kararı . 23 4. 2. E-Ticaret ve Tüketici Etkisi. 25 4. 3. E-Ticaret ve Satınalma Davranışı İlişkisi. 31 4. 4. Etnosentrizmden Tüketici Davranışı. 36 4. 5. Tüketici Etnosentrizminin Demografik Özellikleri . 38 4. 6. Tüketici Etnosentrizmi ve Satın Alma Niyeti İlişkisi . 40 4. 7. Literatür Taraması. 40 5. YÖNTEM. 42 5. 1. Araştırmanın Modeli ve Kapsamı. 42 5. 2. Tıbbi Cihaz Endüstrisi. 43 5. 3. Anakütle ve Örneklem . 45 5. 4. Anket Formu ve Ölçek . 45 5. 5. VerilerinAnalizi . 47 5. 5. 1. Demografik Özelliklere Yönelik Bulgular. 47 5. 5. 2 Araştırmanın Güvenirlik ve Faktör Analizi . 48 5. 5. 3. Korelasyon Analizi. 49 5. 5. 4. Regresyon Analizleri . 49 5. 5. 5. Hipotezler ve Sonuçları . 51 6. SONUÇ . 53 EKLER . 57 KAYNAKÇA. 85