Örgütün dijitalleşme seviyesinin çalışan memnuniyetine ve verimliliğine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF DEMİR

Danışman: YETGİN FEYZULLAH

Özet:

ÖZET Hızla gelişen ve sürekli değişim gösteren teknolojik faaliyetler, örgütlerin işleyiş ve yapısını çeşitli yönlerden etkilemektedir. Özellikle günümüzde endüstri 4. 0, yapay zekâ, nesnelerin interneti, blok zinciri, bulut bilişim, üç boyutlu baskılar vb. teknolojik gelişmeler iş dünyasında önemli bir yere sahiptir. Örgütlerde birçok yönden fayda sağlayan dijitalleşme iş akışlarında, organizasyonel etkinliklerde değişimi desteklemektedir. Bu değişim sürecinin doğru yönetilmesi çalışanlar için önemlidir. Örgütlerde dijitalleşme, çalışanların sergilediği performansa, yansıttığı memnuniyete ve verimliliğe katkı sağlamaktadır. Bu araştırma, dijitalleşen dünyada yaşanan değişimler doğrultusunda örgütlerdeki dijitalleşme seviyesinin çalışan memnuniyeti ve verimliliği üzerine etkilerini belirlemek amaçlıdır. Araştırmada hizmet sektöründeki 329 çalışana anket yöntemi ile çalışma yapılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde açıklayıcı faktör analizi, güvenirlik analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Bulgular, örgütün dijitalleşme seviyesinin çalışan memnuniyetine ve verimliliğine etkisinin olumlu yönde olduğunu göstermiştir. Bu nedenle dijital dönüşüm sürecinde çeşitli stratejiler geliştirilerek iş gören odaklı çalışmaların sürdürülmesi önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Örgüt, Dijital Dönüşüm, Dijitalleşme, Verimlilik, Memnuniyet ABSTRACT Technological activities showing continuous change and developing fast are affecting the operation and structure of organizations in various aspects. Especially at the present time, technological innovations such as industry 4. 0, artificial intelligence, internet of objects , block chain, cloud information , three-dimensional prints, etc. have an important place in the business world. Digitalization which is useful in organizations in various aspects supports the change in organizational activities,workflows. The correct management of this change process is important for employees. Digitalization in organizations contributes to the performance, satisfaction and productivity of employees. This research aims to determine the effects of digitalization in organizations on employee satisfaction and productivity in line with the changes in the digitized world. In the study, 329 employees in the service sector were studied using the scale method. Explanatory factor analysis, reliability analysis, independent and dependent t test, correlation analysis and regression analysis were applied on the data obtained. The findings showed that the impact of the organization's digitalization level on employee satisfaction and productivity was positive. For this reason, it is proposed to continue focused work by developing various strategies in the process of digital transformation. Keywords: Organization, Digital Transformation, Digitalization, Efficiency, Satisfaction İÇİNDEKİLER ÖZET . iii ABSTRACT. iv İÇİNDEKİLER . v TABLO LİSTESİ. vii ŞEKİL LİSTESİ. viii GİRİŞ . 1 1. DİJİTALLEŞME . 4 1. 1. Dijitalleşme Kavramı . 4 1. 2. Dijital Dönüşüm Kavramı. 7 1. 3. Dijitalleşmenin İş Dünyasındaki Etkileri. 9 1. 4. Dijitalleşme Süreci İçin Yapılması Gerekenler. 18 1. 5. Dijitalleşmenin Örgütlere Sağladığı Katkılar. 21 2. ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE VERİMLİLİĞİ. 22 2. 1. Çalışan Memnuniyeti Kavramı . 22 2. 2. Çalışan Memnuniyetinin Örgütsel Teorileri . 23 2. 2. 1. Gereksinim Kuramları. 24 2. 2. 2. Değer (Beklenti) Kuramları . 26 2. 3. Çalışan Memnuniyetini Etkileyen Faktörler . 27 2. 3. 1. İçsel Faktörler. 27 2. 3. 2. Dışsal Faktörler. 28 2. 3. 3. Bireysel Faktörler. 30 2. 4. Çalışan Verimliliği Kavramı. 32 2. 5. Verimliliği Etkileyen Faktörler. 35 2. 5. 1. Örgüt İçinde Verimliliği Etkileyen Faktörler. 36 2. 5. 2. Örgütte Verimliliği Etkileyen Dış Faktörler . 38 3. ÖRGÜTÜN DİJİTALLEŞME SEVİYESİNİN ÇALIŞAN MEMNUNİYETİNE VE VERİMLİLİĞİNE ETKİSİ . 39 3. 1. Araştırmanın Amacı. 41 3. 2. Araştırmanın Önemi. 41 3. 3. Araştırmanın Modeli. 41 3. 4. Araştırmanın Hipotezleri. 42 3. 5. Araştırmanın Örneklemi. 42 3. 6. Araştırmada Kullanılan Ölçekler . 43 3. 7. Araştırmanın Kısıtları. 43 3. 8. Araştırmada Kullanılan Analiz Yöntemleri . 44 3. 8. 1. Demografik Veriler. 44 3. 8. 2. Ölçeklere İlişkin Tanımlayıcı İstatistikler. 46 3. 8. 3. Açıklayıcı Faktör Analizi. 51 3. 8. 4. Güvenirlik Analizi. 56 3. 8. 5. Korelasyon Analizi. 57 3. 8. 6. Basit Regresyon Analizi. 59 SONUÇ VE DEĞERLENDİRME. 61 KAYNAKÇA. 65 EK. 79