Türkiye örnekleri üzerinden eğlenceli reklam uygulamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DUYGU YILDIRIM

Danışman: ÖZTÜRK RUKİYE GÜLAY

Özet:

Son yıllarda hızla gelişen teknoloji, hayatımızın önemli bir değeri olan, sosyalleşmedeki ve boş zaman değerlendirmedeki tutum ve alışkanlıklarımızı değiştirmiştir. Bu değişimler, pek çok şirketin / markanın da dikkatinden kaçmamıştır. Markalar değişen bu düzende devamlılıklarını sürdürebilmeleri adına tüketicilere kendilerini hatırlatmak ve akılda kalıcı olmaya çalışmaktadır. Bu nedenle markalar, tüketiciyi hem geleneksel hem de dijital mecrada reklam bombardımanına tutmaktadırlar. Ancak yapılan araştırmalarda; tüketicilerin çok büyük bir çoğunluğunun, reklamlardan kaçma eğilimi gösterdiği gözlemlenmiştir. Bundan dolayı; markalar, teknolojinin de imkânlarını kullanarak, hedef kitlesine eğlenceli yollarla ulaşmaya çalışmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye örnekleri üzerinden ürün yerleştirme, ürün entegrasyonu, markalı içerik ve webisode uygulamaları gibi çeşitleri olan eğlence reklamları, literatür taraması ve içerik analizi yöntemleri ile incelenmiştir. Çalışmada, Türkiye’deki üretilen eğlence reklam uygulamalarını ve bu uygulamaları teknik açıdan değerlendirmeyi amaçlamıştır. Araştırmada, adından en çok söz ettiren televizyon dizileri, beyazperdede en çok dikkat çeken ve gişe rekorları kıran filmler ile internette viral olmuş içerikler seçilmiştir. Ürün yerleştirme ve ürün entegrasyonu uygulamaları değerlendirilirken, reklam için kullanılan ürünün, mekânla, karakterle uyumlu olup olmadığı, ürün veya markanın faydalarının, senaryo içinde doğal bir şekilde verilip verilmediği de dikkate alınmıştır. Ayrıca yapılan ürün yerleştirme/entegrasyon uygulamalarında kullanılan ürünün, izleyici üzerinde olumlu veya olumsuz algısı yaratabileceği göz önüne alınmıştır. Markalı içerik ve webisode örneklerinde ise özellikle internette tüketicilerin dikkatini çekerek viral olmuş içerikler seçilmiştir. Araştırma sonucunda, eğlence reklamlarının uygulanmasında hikaye anlatımının önemli bir etmen olduğu belirlenmiş, içeriğin senaryosuna doğal bir şekilde yerleştirilen veya entegre edilen ürünün, sinematografik ögelerle bir bütünlük sağladığı zaman, reklamın daha doğru bir şekilde uygulandığı tespitine varılmıştır.