Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BÜŞRA YİĞİT
Danışman: PARLAR HANİFİ
Özet:ÖZET Aile danışmanlığı ve eğitimi alanına ilgi, aile kurumuna yaptığı katkı ve kazanımlar göz önünde bulundurularak zaman içinde oldukça artmıştır. Alanda aktif olarak rol alan ‘Aile Danışmanlığı ve Eğitimi’ yüksek lisans veya akredite üniversitelerce verilen sertifika programını tamamlayıp ‘Aile Danışmanı’ unvanı almaya hak kazanmış uzmanların yaşadığı bir takım zorluklar mevcuttur. Bu araştırmanın amacını aile danışmanlarının mesleki çalışmaları içinde yaşadığı olumsuz durumların ve tutumların medeni hal bakımından incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden betimsel fenomenolojik desende yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik ve ölçüt örneklem ile belirlenmiştir. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veri analizinde yapılan görüşmelerden elde edilen ortak ve benzer olan noktalar bulunarak 8 ana tema oluşturulmuş ve temalar katılımcılardan edinilmiş doğrudan alıntının yanında tablolar aracılığı ile nesnel biçimde yansıtılarak araştırma metninde yer almıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında aile danışmanlarının deneyimleri doğrultusunda verilen hizmetin medeni durumla ilintili olmadığını fakat danışanların medeni duruma yüklediği anlamın danışmanlık sürecini yakından etkilediği saptanmıştır. Araştırma sonuçları, ilgili alan yazın doğrultusunda tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Aile danışmanı, Medeni durum, Aile danışmanlığı ve eğitimi, mesleki zorluk. ABSTRACT Interest in the field of family counseling and education has increased considerably over time, taking into account its contribution and achievements to the family institution. There are a number of challenges faced by experts who are actively involved in the field of ‘Family Counseling and Education’ who have completed a master's degree or a certificate program issued by accredited universities and are eligible for the title of ‘family counselor’. The aim of this study is to examine the negative situations and attitudes experienced by family counsellors in their professional work in terms of marital status. The research was conducted in a descriptive phenomenological pattern from qualitative research methods. The maximum diversity and criteria of the study's Working Group sampling methods were determined by sampling. In the study, a semi-structured interview form consisting of open-ended questions developed by the researcher was used to collect data. 8 main themes were created by finding common and similar points obtained from interviews conducted in data analysis, and the themes were objectively reflected through tables, as well as a direct quote obtained from participants, and were included in the research text. Looking at the results of the study, it was found that the service provided in accordance with the experience of family consultants is not related to marital status, but the meaning that consultants burden on marital status closely affects the counseling process. The results of the research were discussed in accordance with the relevant field type. Key Words: Family counselor, Marital status, Family counseling and education, Professional difficulty. İÇİNDEKİLER ONAY. iii ETİK KURALLARI UYGUNLUK. iv TEŞEKKÜR . v ÖZET . vi ABSTRACT. vii İÇİNDEKİLER. viii TABLOLAR LİSTESİ . ŞEKİLLER LİSTESİ . KISALTMALAR . 1. GİRİŞ . 1 1. 1. Araştırmanın Amacı . 4 1. 2. Araştırmanın Önemi. 4 1. 3. Araştırma Soruları. 6 1. 4. Sınırlılıklar . 7 1. 5. Sayıltılar. 7 1. 6. Tanımlar. 7 2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE VE LİTERATÜR ARAŞTIRMALARI. 8 2. 1. Aile Danışmanlığı . 8 2. 1. 1. Aile Danışmanlığı Unvanına Sahip Olma Koşulları . 9 2. 1. 2. Aile Danışmanlığının Tarihçesi. 10 2. 2. Aile Danışmanlığının Görev Tanımları. 12 2. 2. 1. Aile Danışmanlığında Yetkinlik Sınırları. 14 2. 3. Aile Danışmanlığında Etik Konular. 15 2. 3. 1. Bilgilendirilmiş Onam. 16 2. 3. 2. Gizlilik. 18 2. 3. 3. Gönüllülük İlkesi. 19 2. 3. 4. Yeterlilik İlkesi. 20 2. 3. 5. Aile Danışmanı Ve Danışanlar Arasındaki İlişki. 21 2. 4. Türk Toplumunda Aile, Evlilik Birliği Ve Medeni Durum Kavramları. 21 2. 4. 1. Türk Toplumunda Aile Ve Aileye Verilen Önem. 22 2. 4. 2. Evlilik Birliği Ve Evlilik Birliğine Yüklenen Anlam . 23 2. 4. 3. Medeni Durumun Mesleki Beceriler Açısından Yorumlanması. 26 2. 4. 4. Evlilik Doyumu Ve Duygusal Zekanın Mesleki Süreçlere Etkisi. 27 2. 5. Aile Danışmanlığı Danışmanlık Süreci. 29 2. 5. 1. Aile Danışmanlığı Süreci . 31 2. 5. 2. Aile Danışmanlığında İlk Görüşme. 32 2. 5. 3. Aile Danışmanlığının Orta Evresi . 33 2. 5. 4. Aile Danışmanlığında Sonlandırma Oturumları. 33 2. 5. 5. Aile Danışmanlarının Süreç İçinde Yaşadığı Mesleki Zorluklar. 34 3. YÖNTEM . 36 3. 1. Araştırmanın Modeli . 36 3. 2. Çalışma Grubu. 37 3. 3. Veri Toplama Araçları . 41 3. 4. Verilerin Analizi. 42 4. BULGULAR. 43 4. 1. Aile Danışmanlarının Mesleki Motivasyonları. 43 4. 2. Danışanların Katılımcılara Yönelttiği Sorular Ve Soruları Yanıtlarken Aile Danışmanlarının Göz Önünde Bulundurduğu Hususlar. 46 4. 3. Süreç İçerisinde Aile Danışmanlarının Kendini Yetkin Hissettiği Çalışma Konuları. 49 4. 4. Süreç İçerisinde Aile Danışmanlarının Çalışmakta Zorlandığı Konular . 53 4. 5. Medeni Durum Farklılığına (Bekar ve Evli Olmak Üzere) Göre Aile Danışmanlarının Yaşadığı Zorluklar. 56 4. 6. Aile Danışmalarının Mesleki Ve Kişisel Gelişimlerini Sağlamada Önünde Olan Engeller Ve Engellerin Kaldırılması. 59 4. 7. Danışmanlık Süreci İçinde Medeni Durumun Etkilediği Faktörlerin Varlığı. 61 4. 8. Aile Danışmanlarının Deneyimlerine Göre Sürecin Medeni Durum İle Bağlantısı. 63 5. TARTIŞMA SONUÇ VE ÖNERİLER. 66 5. 1. Tartışma. 66 5. 2. Sonuç. 67 5. 3. Öneriler. 70 KAYNAKÇA. 73 EKLER . 82 Ek 1. Bilgilendirilmiş Onam Formu. 82 Ek 2. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu. 83 ÖZGEÇMİŞ…………………………………………………………………………. 86