Federal governance system between the purpose of unity and fear of disintegration: Case study Somalia


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ABDIWALI MOHAMED SAYID

Danışman: ÖZORAL BAŞAK

Özet:

ABSTRACT After twenty one years of military dictatorship the central government of Somalia collapsed in 1991. The country witnessed a severe civil war which unleashed human suffering. After years of tremendous efforts, the Somali political stakeholder and with the support of the international community succeeded to establish a federal government. Since the adaptation of the federal system in 2004, very little have been achieved in the federalization of the country. The widespread misunderstanding and misinterpretation of the federal system is the very challenging obstacle. The misunderstanding stems from the strangeness of the system in Somalia, where since the independence Somalis have been familiar with a unitary central government. Sixteen years since the system is officially embraced, the federal constitution is no finished and very significance issues for federation are yet to be agreed- this created continuous conflict and power struggle. For theoretical contribution, this study will apply the basic concepts and components of Malcom M. Feeley and Edward Rubin’s theory of “Federal Theory: The political identity and Tragic Compromise” to the Somalia case. The study will examine the politicized clan identity and the relative geographical distribution of clans and how these factors compelled to a federal system after the breakout of the civil war. ÖZET Yirmi bir yıllık askeri diktatörlüğün ardından, Somali'nin merkezi hükümeti 1991'de çöktü. Daha sonra, Somali inanılmaz bir insani dram altında ağır bir iç savaşa tanık oldu. Yıllarca süren çok yoğun çabaların ardından, Somali’de siyasi paydaş ve uluslararası toplumun desteğiyle bir federal hükümet kurulabildi. 2004'te federal sisteme geçilmesinden bu yana ülkenin federalleşmesi anlamında çok az şey başarıldı. Federal sistemin yaygın bir biçimde yanlış anlaşılması ve yanlış yorumlanması bu konuda çok ciddi bir zorluk yaratmaktadır. Yanlış anlaşılma, bağımsızlıktan bu yana Somalililerin üniter bir merkezi hükümete aşina olduğu Somali'deki sistemin tuhaflığından kaynaklanıyor. Sistemin resmen benimsenmesinin üzerinden on altı yıl geçti, ancak federal anayasa hala tamamlanamadı ve federasyon için çok önemli bazı konular üzerinde henüz anlaşmaya varılmadı. Bütün bunlar sürekli çatışma ve güç mücadelesi yarattı. Teorik katkı için, bu çalışma Malcom M. Feeley ve Edward Rubin'in “Federal Teori: Siyasi Kimlik ve Trajik Uzlaşma” teorisinin temel kavramlarını ve bileşenlerini Somali vakasına uygulayacaktır. Çalışma, siyasallaşmış klan kimliğini ve klanların göreceli coğrafi dağılımını ve bu faktörlerin iç savaşın patlak vermesinden sonra federal bir sisteme nasıl zorlandığını inceleyecek. TABLE OF CONTENTS ABSTRACT . ii ÖZET. iii AKNOWLEDGMENT. iv TABLE OF CONTENTS. v LIST OF ABRIVIATIONS. vii LIST OF TABLES. viii LIST OF FIGURRES. ix CHAPTER ONE. 1 1. 0. Introduction . 1 1. 1. Research Qeuastions. 4 1. 2. Problem Statement. 4 1. 3. Methodology. 4 1. 4. Significance of the study . 5 1. 5. Organization of the Study. 5 CHAPTER TWO. 6 2. Federalism Concept. 6 2. 1. Significant Features of the Federal System. 7 2. 1. 1. 1. Written and Rigid Constitution . 8 2. 1. 1. 2. Distribution of the Legislative Powers. 8 2. 1. 1. 3. Distribution of Executive Powers. 9 2. 1. 1. 4. The Existence of Constitutional Court . 10 2. 2. Theories of Federalism. 11 2. 2. 1. Federalist Papers. 11 2. 2. 2. K. C. Wheare’s Legal-Institutional Theory. 12 2. 2. 3. Carl Friedrich’s Process Theory. 13 2. 2. 5. William H. Riker’s Bargaining Theory . 15 2. 2. 6. Federalism: Political Identity and Tragic Compromise. 16 2. 2. 6. 1. Criteria for Federalism . 18 2. 2. 6. 1. 1. Attitudinal Criteria. 18 2. 2. 6. 1. 2. Structural Criteria . 19 2. 3. Other systems of governance. 21 2. 3. 1. Centralized Unitary State . 21 2. 3. 2. Decentralized Unitary State. 21 2. 3. 3. Confederation . 23 2. 3. 4. Consociationalism . 24 CHAPTER THREE . 26 3. Break Out of the Civil War . 26 3. 1. Causes of the Civil War. 27 3. 1. 1. The Impact of the Cold War and Dried Foreign Aid. 29 3. 1. 2. Irredentism and War with Ethiopia . 30 3. 1. 3. The Oppressive State. 32 3. 2. Primordialism Explanation. 35 3. 3. Instrumentalist Explanation. 35 3. 4. From Civil War to a Federal State. 36 3. 4. 1. Federal Proponents’ Argument. 38 3. 4. 1. 1. Solving Mistrust . 38 3. 4. 1. 2. Greater Participation. 39 3. 4. 1. 3. Access to Government Services. 40 3. 4. 1. 4. Developmental Motives. 41 3. 4. 2. Federal Opponents’ Argument . 41 CHAPTER FOUR . 44 4. Theory Application. 44 4. 1. Political Identity . 44 4. 1. 1. Clan Identity . 46 4. 1. 1. 1. Politicization of Clan Identity . 51 4. 1. 1. 1. 1. The role of military regime (1969-1991). 54 4. 1. 2. Geographical Concentration of Clans . 56 4. 2. Federal Member States. 58 4. 2. 1. Puntland. 58 4. 2. 2. Jubaland. 60 4. 2. 3. South-West . 62 4. 2. 4. Galmudug . 62 4. 2. 5. Hirshabelle. 64 4. 2. 6. Somaliland. 65 4. 3. Criteria of Federalism. 67 4. 3. 1. Examining the Attitudinal Criteria . 68 4. 3. 2. Examining Structural Criteria. 75 4. 3. 2. 1. Language . 76 4. 3. 2. 2. Divergent Historical Contexts. 78 4. 3. 2. 3. Clan. 80 CONCLUSSION. 82 REFFERENCES. 85