Moda sektörünün etkileyici pazarlama çalışmalarında Instagram hikayelerinin önemi ve Y kuşağı üzerindeki etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GİZEM KAPLANSEREN

Danışman: ÖZTÜRK RUKİYE GÜLAY

Özet:

Pazarlama alanındaki gelişmeler, birbirini takiben değişen teknoloji, geleneksel ticaretin e-ticarete evirilmesi, tüketici alışkanlıkları ile bir nedensellik ilişkisi içinde gerçekleşmektedir. Bir diğer ifadeyle internet teknolojisi e-ticareti beraberinde getirmiş, e-ticaretin yaygınlaşması ile beraber tüketici davranışları ve dolayısıyla da pazarlama yaklaşımları değişmiştir. Tüm bu değişim süreçlerinde ön plana çıkan Y kuşağı, geleneksel pazarlamadan yeni yöntemlere geçişin etkilerini net biçimde yansıtan bir kuşaktır. Günümüzde sosyal ağlar pazarlama için en fazla kullanılan ortamlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Popülerliğini ve işlevlerini hızla artıran Instagram, pazarlama çalışmalarının oldukça yoğun yapıldığı bir sosyal ağdır. Ürün yerleştirme, hikaye özelliği ve satış gibi pek çok işlevi kullanıcılara sunan Instagram, pazarlama literatüründe incelenmeye değer bir ortam haline gelmiştir. Dikkat çeken pazarlama uygulamalarının başında etkileyici pazarlama gelmektedir. Etkileyici, etkisi diğerlerinin satın alma kararı üzerinde bir şekilde fark edilebilir veya ikna edici olan kişi olarak ifade edilmektedir. Sosyal ağların ortaya çıkmasıyla, etkileyicilerin tüketicileri genellikle deneyime dayalı bilgiler sağlayarak yeni ürün veya hizmetleri denemeleri için etkilemeye başlamasından bu yana, ağızdan ağza pazarlamanın yeni kullanımını açıklamak için pazarlamada “etkileyici (influencer)” yeni bir terim olarak ortaya çıkmıştır. Günümüzde başarılı bir pazarlama süreci, markanın tanıtım mesajının geniş kitlelere ulaşabilmesi için çok sayıda takipçisi olan etkileyiciler aracılığıyla tüketicileri etkilemesi sonucunda gerçekleşmektedir. Etkileyici pazarlama uygulamaları, Instagram’da etkileyiciler aracılığıyla yoğun biçimde gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmada, moda sektörü kapsamında etkileyici pazarlama uygulamalarının Instagram hikaye özelliği ile gerçekleştirilmesinin Y kuşağına etkileri ele alınmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre moda sektöründe etkileyici pazarlama çalışmalarının Instagram hikaye özelliğiyle gerçekleştirilmesi Y kuşağının satın alma kararlarını etkilemektedir. Anahtar Kelimeler: Etkileyici pazarlama, Instagram, Pazarlama, Sosyal medya, Y kuşağı