Kristal Elmada ödül alan yaratıcı dijital sosyal sorumluluk reklamlarının farkındalık sağlamadaki etkisi: İstanbul'daki tüketiciler üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYÇA KALE EFE

Danışman: ÖZTÜRK RUKİYE GÜLAY

Özet:

Toplumların değişmesi, gelişmesiyle birlikte markaların da sosyal çevrenin ihtiyaçlarına duyarlı olma gerekliliği giderek artmaktadır. Dönüşüm içinde olan dünyada endüstriyi sadece üretim ve tüketim ilişkisi içinde anlamlandırmak mümkün değildir. Kaynakların sınırlılığı, iklim sorunları, çevre koruma ve sürdürülebilirlik konuları artık bireysel boyutta da önem taşımaktadır. Bir markanın tüketiciyle kurduğu iletişimde sosyal çevrenin ihtiyaçlarına da duyarlı olması gerekmektedir. Tüketiciler, bir markayı ürün özellikleri yanı sıra sağladığı farkındalık ve fayda ile de ilişkilendirmektedir. Kurumsal sosyal sorumluluk (KSS), işletmelerin iç ve dış paydaşlarına olan sorumlulukları arasında yer almaktadır. Yaratıcı dijital sosyal sorumluluk reklamlarının farkındalık yaratmadaki etkisinin araştırılması amacıyla yapılan bu çalışma, özellikle işletmelerin sosyal sorumluluk faaliyetlerinin tüketiciler tarafından ne kadar fark edildiğinin, dikkat çekip çekmediğinin ortaya konulması açısından önem taşımaktadır. Çalışma için, Kristal Elma festivalinde en yaratıcı dijital sosyal sorumluluk reklamları kategorisinde kristal ödülünü alan yaratıcı reklamlar seçilmiştir. Araştırman evreni için Türkiye coğrafyasında ve İstanbul’da yaşan kişiler seçilmiştir. Basit rastgele örnekleme yöntemi ile İstanbul’daki 18 yaş ve üzerindeki tüm tüketicilerle oluşturulmuştur. Veri toplama yöntemi olarak anket tekniği uygulanmıştır. Anket, pandemi sınırlılığı nedeniyle dijital ortamda uygulanmış ve 406 kişiye ulaşmıştır. Araştırma sonucunda yaratıcı dijital sosyal sorumluluk reklamlarının tüketiciler üzerinde farkındalık sağlamada etkisi tam olarak görülememiştir. Yaratıcı dijital sosyal sorumluluk reklamlarının, bu reklamları takip eden kadın tüketiciler üzerinde daha etkili olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Dijital Sosyal Sorumluk, Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Yaratıcı Dijital Reklamlar, Reklam.