Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYFER BERRİN EKMEKCİ
Danışman: ÖZ SABRİ
Özet:Bilimsel birçok araştırma, eğitim politikalarının ülkelerin kalkınmasındaki unsurlardan olan ekonomik büyüme, gelişmişlik seviyesi, toplumsal refah düzeyi arasında doğrusal bir ilişki olduğunu göstermektedir. Endüstri 4.0 devrimi ile üretimde dijitalleşme ve akıllı teknolojiler sanayi altyapısına entegre edilmiş, buna bağlı olarak yeni mesleklerin ortaya çıkmasıyla birlikte, 21. yüzyıldaki farklı becerilerle donatılmış bireylerin yetiştirilmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Küresel alandaki dijitalleşme ile gelen bu büyük değişim dalgası ülkelerin eğitim politikalarının oluşumunu önemli derecede etkilemiştir. Ülkeler böylece Endüstri 4.0 sürecinin eğitime olan yansımalarına odaklanarak çeşitli strateji ve politikalar geliştirmek zorunda kalmışlar; bu zorunluluk kapsamında STEM eğitim modeli üzerinde yoğunlaşıp Eğitim_4.0 olarak eğitim ve öğretim sistemlerine entegrasyon çalışmaları başlatmışlardır. Küresel dünyada STEM eğitimiyle Endüstri 4.0 devrimiyle gereksinim duyulan nitelikli ve 21.yüzyıl becerileri kazandırılmış işgücü yetiştirilmesi, ülkelerin öncelikli politikaları ve yatırımları arasına girmiştir. STEM eğitim modelinde, teknoloji, fen bilimleri, matematik ve mühendislik dersleri ile öğrencilerin edindikleri bilgileri bir bütünün parçası olarak görmesini sağlamak, soru sorabilmek, yaratıcı düşünerek çözümler üretip bu çözümleri ürünlere dönüştürebilmek ve buluş yapabilmek üzerinde bilgi ve beceriler kazandırma hedeflenmektedir. STEM anaokulundan üniversiteye kadar eğitimin her aşamasında uygulanabilmektedir. Ülkeler STEM eğitimi metodunu uygulayarak nitelikli işgücü yetiştirme gereksinimini çok daha effektif olarak karşılayarak ekonomik açıdan çok daha hızlı büyümeyi hedeflemektedir. Bu alanda en iyi örnek ülke olan Singapur’un STEM eğitimi ile beşeri sermayeye yaptığı eğitim yatırımları; kişisel gelirlerde, halkın refah seviyesinde ve bütün sektörlerin verimliliğinde büyük artış ile kalkınma ve ekonomik büyüme olarak ülkeye geri dönüşüm sağlamıştır. Bu çalışmamızda STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitiminin Endüstri 4.0’ın gerektirdiği iş gücü ve ekonomiyle bağlantıları ve kalkınmadaki önemi ile bu alanda başarılı bir örnek olan Singapur’da eğitim ve kalkınma ilişkisi analiz edilmiştir. Anahtar Kelimeler: STEM Eğitim Modeli, STEAM, Kalkınma, Gelişmişlik Düzeyi, Küresel Rekabet, Endüstri 4.0, 21. Yüzyıl Becerileri, Singapur