Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET FATİH SARI
Danışman: SAĞLAM MEHMET
Özet:Girişimci kişiliğe sahip bir işletme sahibinin girişimcilik faaliyetinde bulunacağı ülkedeki yapısal etkenler o işletmenin ihracat yönelimini belirlemektedir. Aslında işletme sahibinin girişimci profili ve işletmedeki çalışanların girişimcilik algıları ihracata yönelmede önemli bir etken olarak kabul görmektedir. Girişimcilik yönelimi yüksek olan işletmeler düşük olanlara kıyasla girişimsel süreçlerini tasarlarken rekabetçi zekalarını kullanarak pazarda rakiplerine karşı daha sürdürülebilir bir rekabet avantajı elde etmektedir. Girişimcilik yönelimi algısı yüksek bir işletme sahibi girişimcilik fonksiyonlarını yerine getirmede oldukça yeterlidir. Ayrıca pazar koşullarını analiz ederek kendi rakipleriyle arasında fark yaratma konusunda ve ihracat yaptığı pazarda başarıya ulaşmasını sağlayacak işletme planını belirlemede de oldukça başarılıdır. Bu çalışmada kuyumculuk sektöründe ihracat yapan küçük ve orta ölçekli işletme sahiplerinin girişimcilik yönelimi algılarının ihracat yöneliminde nasıl bir değişim yarattığı araştırılmıştır. İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri (İMMİB) tarafından e-posta ile gönderilen listede yer alan 887 ihracatçı işletmeden ihracat karı diğerlerine göre daha yüksek olan 7 tanesi seçilerek bu işletmelerin sahipleri ile görüşülmüştür. Araştırmanın tamamlanması için gereken verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış mülakat tekniği uygulanmıştır. Çalışma kapsamında işletme sahipleriyle yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen bilgiler MAXQDA2020 nitel veri analiz programıyla analiz edilerek sonuçlar özetlenmiş ve bu sonuçlara ilişkin yorumlara yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Girişimcilik Yönelimi‚ İhracat Yönelimi‚ Kuyumculuk Sektörü