Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Dijital Ekonomi Ve Pazarlama Anabilim Dalı (Disiplinlerarası), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ULVI BABAZADE
Danışman: Feyzullah Yetgin
Özet:
Duygusal zekâ, bu karmaşık süreçte müşterilerin gerek kendilerini
ve gerek yakın çevrelerinde cereyan eden eylemleri izlemek, ayırt etmek; bu
bilgileri karar verme sürecinde kullanabilme yeteneğini içerisinde
barındırmaktadır. Bu özelliğinden yola çıkarak duygusal zekanın müşterilerin
satın alma davranışları üzerinde etkisi olup olmadığının araştırılması
amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Bakü’deki AVM’leri ziyaret eden müşteriler
oluşturmaktadır. Kolayda örnekleme yönteminin uygulandığı çalışmaya toplam 499
müşteri katılmıştır. Söz konusu müşterilerden veriler yüzyüze anket tekniği ile
toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda
müşterilerin orta düzeyde duygusal ve sosyal yönden orta düzeyde becerili
oldukları, kendilerini
kontrol edebildikleri ve kendilerini mutlu hissettikleri, buna bağlı olarak da duygusal zekâlarının orta
düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte katılımcıların kısmen satın
almaya karşı koyamadıkları, bu süreçte duygu çatışması yaşamakla birlikte ruh
hallerini yönetebildikleri oranda duygularını olumluya çevirebildikleri belirlenmiştir. Çalışmada müşterilerin duygusal zekâ
düzeyleri ile satın alma davranışları tanımlayıcı bilgileri açısından
karşılaştırılmış ve farklı sonuçlar elde edilmiştir. Çalışmada duygusal zekânın
satın alma davranışlarını etkilediği belirlenmiştir. Duygusal zekâ alt
boyutlarından olan duygusallık ve sosyal becerilerin, satın almaya karşı
koyamama davranışını ve ruh halinin yönetimini anlamlı bir şekilde etkilediği
bulunmuştur. Duygusal zekâ alt boyutlarından olan özkontrol ve sosyal
becerilerin, duyguların çatışmasına etkide bulundukları tespit edilmiştir.
Bununla birlikte sosyal becerilerin alışverişe yönelik olumlu duyguları
etkilediği belirlenmiştir.