Eğitim kurumlarında faaliyet tabanlı maliyetleme ve bütçeleme bir özel öğretim kurumunda uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İCLAL YILDIRIM

Danışman: PAZARÇEVİREN SELİM YÜKSEL

Özet:

Ürün ve hizmet üreten bütün işletmeler, maliyetleme ve bütçeleme sistemlerini değiştirme konusunda çeşitli çelişkilerle karşı karşıya kalmaktadırlar. Özellikle hizmet sektöründe faaliyet tabanlı maliyetleme uygulaması çok fazla tecrübe edilmediği için; işletmeler uygulamanın kendi bünyelerinde nasıl sonuçlar vereceği konusunda fikir sahibi olamamaktadırlar. Ayrıca; var olan gelenekselleşmiş, maliyetleme ve bütçeleme sistemlerinden vazgeçmenin, zaman ve maliyet açısından kendilerini sıkıntıya sokabilecek olması, işletmeleri sistem değiştirme fikrinden daha çok uzaklaştırmaktadır. Hizmet işletmeleri yoğun rekabet ve hızlı teknolojik değişmelere karşı koyabilmek için; kaynak maliyetlerini ilk aşamada faaliyetlere, sonrasında hizmetlere dağıtan faaliyet tabanlı maliyetleme yöntemini öncelikli tercih olarak düşünmelidirler. Yöntemlerin uzun vadede kurumlarına sağlayacağı faydayı göz önünde bulundurup fayda maliyet analizi yaparak sistemi uygulama konusunda karara varmalıdırlar. Bu çalışma, faaliyet tabanlı maliyetleme yönteminin özel bir eğitim kurumunun yıl içerisindeki maliyetlerinin daha doğru hesaplanmasına katkıda bulunup bulunmayacağını araştırmak amacıyla yapılmıştır. İstanbul ilinde faaliyet gösteren özel bir eğitim kurumu model alınarak oluşturulan yapıda faaliyet tabanlı maliyetleme yönteminin uygulanabilirliği örneklendirilmiştir.