İnsan kaynakları uygulamalarının iş tatmini üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nida Tecellioğlu

Danışman: OSMAN BAYRAKTAR

Özet:

ÖZET Amaç. Bu çalışmanın amacı, insan kaynakları uygulamalarının iş tatmini üzerindeki etkisini araştırmaktır. İlave olarak, turizm sektöründen katılımcıların demografik özelliklerinin düzeylerine göre iş tatmini algılarında farklılık olup olmadığının sorgulanması amaçlanmıştır. Yöntem. Araştırma evrenini Türkiye’de Turizm sektöründe çalışan kişiler oluşturmaktadır. Analizler 300 geçerli anket üzerinden gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların insan kaynakları uygulamalarını ölçmek için Özçelik vd. tarafından geliştirilen ölçek (Ertuğrul, 2018), iş tatmini algılarını ölçmek için Minnesota İş Tatmini Ölçeği (Topaloğlu, 2019) kullanılmıştır. Anket formunda ayrıca katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin dört soruya yer verilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 24. 0 yazılımı ile analiz edilmiştir. Bulgular. Analizler sonucunda, araştırmanın “İnsan kaynakları uygulamaları iş tatminini etkiler” şeklinde belirlenen temel hipotezi; hem iç hem dış tatmin boyutuyla doğrulanmıştır. Katılımcıların yaş düzeyleri, eğitim düzeyleri ve çalışma süreleri ile iş tatmini arasında istatistik olarak anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: İnsan Kaynakları, İnsan kaynakları Uygulamaları, İş Tatmini ABSTRACT Purpose. The aim of this study is to investigate the effect of human resources practices on job satisfaction. In addition, it is aimed to question whether there is a difference in job satisfaction perceptions according to the demographic characteristics of the participants from the tourism sector. Method. The research universe consists of people working in the tourism sector in Turkey. Analyzes were carried out over 300 valid questionnaires. In order to measure the human resources practices of the participants, Özçelik et al. The Minnesota Job Satisfaction Scale (Topaloğlu, 2019) was used to measure job satisfaction perceptions (Ertuğrul, 2018). The questionnaire also included four questions about the demographic characteristics of the participants. The data obtained were analyzed with SPSS 24. 0 software. Results. As a result of the analysis, the basic hypothesis of the research determined as "Human resources applications affect job satisfaction" it is verified by both internal and external satisfaction dimensions. statistically significant relationships were found between the participants' age levels, education levels and duration of work and job satisfaction. Keywords: Human Resources, Human Resources Practices, Job Satisfaction İÇİNDEKİLER Özet. i Abstract. ii İçindekiler. iii Tablolar Listesi . v Şekiller Listesi . vi Kısaltmalar Listesi . vii I. GİRİŞ. 1 II. KURAMSAL ÇERÇEVE . 3 A. İnsan Kaynakları Uygulamaları . 3 1. Personel Yönetiminden İnsan Kaynakları Yönetimine Geçiş . 4 2. İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları. 6 3. İnsan Kaynakları Uygulamalarının Örgütlere Etkileri. 16 B. İş Tatmini . 18 1. İş Tatmini Etkileyen Faktörler. 19 2. İş Tatmini Duygusunun Sonuçları. 21 3. İş Tatmini Kuramları . 22 4. İş Tatminsizliği Sorunu ve Sonuçları . 24 C. İnsan Kaynakları Uygulamalarının İş Tatmini Üzerindeki Etkisi Ve Hipotezlerin Geliştirilmesi. 27 III. İNSAN KAYNAKLARI UYGULAMALARININ İŞ TATMİNİNE ETKİSİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA . 31 A. Araştırmanın Tasarımı . 31 1. Araştırmanın Amacı ve Önemi. 31 2. Araştırmanın Modeli. 31 3. Araştırmanın Yöntemi ve Verinin Toplanması . 32 4. Veri Toplama Araçları. 32 B. Bulgular. 37 1. Demografik Değişkenlere İlişkin Bulgular. 37 2. Hipotez Testlerine İlişkin Bulgular . 37 3. Demografik Değişkenler İle İlgili Hipotez Testleri. 44 VI. SONUÇ VE ÖNERİLER. 48 EKLER . 51 KAYNAKÇA. 55