Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EREN GÖZCÜ
Danışman: ARSLAN HÜSEYİN
Özet:ÖZ Son yıllarda iş gücü piyasasında artan ve zorlaşan rekabet koşulları düşünüldüğünde özellikle yükseköğretim öğrencilerinin gelecekte daha kolay ve daha iyi bir iş bulabilmeleri için özellikle yurt dışı eğitim programlarına katılım gerçekleştirerek kişisel, sosyal, akademik ve mesleki açıdan kazanımlar elde etmeyi amaçlamaktadırlar. Bu bağlamda düşünüldüğünde, çalışmada yükseköğretim öğrencilerinin yurtdışında eğitim programlarına katılımlarını sağlayacak olan günümüzün değişim programları açısından amiral gemisi niteliğindeki Erasmus+ Değişim Programının, katılımcıların özgüven ve bireysel inisiyatif alma algıları üzerindeki etkisinin incelenmesi hedeflenmiştir. İnsan Kaynakları açısından düşünüldüğünde ise personelin işe alımı ve işte yüksek seviyede verim elde edilebilmesi için tercih sebepleri arasında yer alan özgüven ve bireysel inisiyatif alma algılamalarının incelenmesi, programın insan kaynaklarına direkt olmasa bile dolaylı etkisinin gözlemlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada hedef kitle, Yıldız Teknik Üniversitesinde eğitim gören, 2016-2020 yılları arasında öğrenci hareketliliği gerçekleştiren öğrenciler seçilmiş olup elektronik anket yöntemi ile “Özgüven” ve “Bireysel İnisiyatif Alma” ölçekleri uygulanmıştır. Tüm sorulara cevap veren 263 öğrencinin cevapları değerlendirmeye alınmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS 22. Programı ile analiz edilmiştir. Çalışmada cinsiyetin özgüven ve bireysel inisiyatif almada aracı değişken rolü incelenmiş ve anlamlı sonuç saptanamamıştır. Çalışma sonucuna göre katılımcıların, özgüven düzeyinin bireysel inisiyatif düzeyine düşük kuvvette pozitif yönlü anlamlı etkisi olduğu bulunmuştur. Cinsiyet, gidilen ülke ve bölüm gibi demografik değişkenler ile oluşturulan hipotezlere ait analizlerde ise değişkenlerin anlamlı etkileri saptanamamıştır. Demografik değişkenlerin Erasmus+ Değişim Programının karakteristik özellikleriyle ilgili olması çalışmanın özgün yönü olarak karşımıza çıkmaktadır. Anahtar Kelimeler: Erasmus+ Değişim Programı, Özgüven ve Bireysel İnisiyatif ABSTRACT Considering the competition conditions of labour market, which have become more challenging in recent years, especially the students of higher education aim to obtain personal, social, academic and professional competence by participating especially in international educational programmes in order to get a better job more easily in future. In this regard, it is aimed to analyze the impact of Erasmus+ Exchange Programme, which is one of the programmes that the higher education students are able to participate and which is considered as the flagship among all the other exchange programmes, on the participants’ self-confidence levels and the sense of taking individual initiative. When considered from the perspective of Human Resources, it is aimed to analyze the self confidence levels and the sense of taking individual initiative which are counted among the preference reasons for employing the staff in order to obtain maximum efficiency; and to observe the direct or indirect impact of this exchange programme on human resources. In this study, the target group is composed of students studying at Yıldız Technical University and having attended exchange mobility programmes between the years 2016- 2020; and the surveys of “Self-confidence” and “Taking Individual Initiative” are conducted for this target group through electronical survey methods. The answers of 263 students who answered all of the questions are evaluated. The obtained data has been analyzed via IBM SPSS 22 Program. In the study, the mediator variable role of gender on self-confidence and taking individual initiative has been examined and no significant result has been obtained. According to the result of the study, it has been found that the participants’ level of self-confidence has a low positive effect on their individual initiative levels. In the analyzes of hypotheses formed by demographic variables suc as gender, host country and department, significant effects of demographic variables were not detected. It is the original aspect of this study that the demographical variables are related with the charactristics of Erasmus+ Exchange Program. Key words: Erasmus+ Exchange Programme, Self-confidence and Individual Initiative İÇİNDEKİLER ÖZ. ii ABSTRACT. iii İÇİNDEKİLER. iv TABLOLAR LİSTESİ. vii ŞEKİLLER LİSTESİ. ix 1. GİRİŞ. 1 1. 1. SORUNUN TANIMLANMASI. 2 1. 2. AMAÇ VE ÖNEM . 2 1. 3. KAPSAM VE KISITLAR . 3 1. 4. ÖN KABULLER . 3 2. KAVRAMSAL ÇERÇEVE VE LİTERATÜR . 4 2. 1. ERASMUS+ DEĞİŞİM PROGRAMININ TARİHSEL GELİŞİMİ. 4 2. 1. 1. Erasmus+’a Geçiş. 7 2. 1. 2. Türkiye’nin Programa Dahil Olma Süreci. 8 2. 1. 3. Ulusal Ajans (UA) . 9 2. 1. 4. Yıldız Teknik Üniversitesinde Erasmus Programının Uygulanma Süreci . 10 2. 2. ERASMUS+ DEĞİŞİM PROGRAMININ GENEL YAPISI VE HAREKETLİLİK TÜRLERİ . 11 2. 2. 1. Öğrenim Hareketliliği. 13 2. 2. 2. Staj Hareketliliği. 14 2. 2. 3. Erasmus+ Değişim Programı İçerisinde Bulunan Ülkeler ve Hibe Miktarları . 15 2. 3. ERASMUS+ DEĞİŞİM PROGRAMINA GENEL BAKIŞ. 16 2. 3. 1. Erasmus+ Değişim Programının Hedefleri. 17 2. 3. 2. Erasmus+ Değişim Programının Etkileri. 18 2. 3. 3. Öğrencilerin Programa Katılma Nedenleri . 20 2. 3. 4. Erasmus+ Değişim Programının Öğrencilere Katkıları. 23 2. 3. 5. Erasmus+ Değişim Programı İle İlgili Yapılan Araştırmalar. 32 2. 4. ÖZGÜVEN KAVRAMI. 36 2. 4. 1. Özgüvenin Tanımı ve Oluşumu. 36 2. 4. 2. Özgüven ile İlgili Kavramlar. 39 2. 4. 3. Özgüveni Etkileyen Faktörler. 43 2. 4. 4. Özgüven İle İlgili YapılanAraştırmalar . 49 2. 5. BİREYSEL İNİSİYATİF ALMA KAVRAMI. 51 2. 5. 1. Bireysel İnisiyatifin Tanımı ve Önemi . 51 2. 5. 2. Bireysel İnisiyatifin Boyutları . 56 2. 5. 3. Bireysel İnisiyatifi Etkileyen Faktörler. 61 2. 5. 4. Bireysel İnisiyatif İle İlgili Yapılan Çalışmalar. 66 2. 6. ERASMUS+ DEĞİŞİM PROGRAMININ ÖZGÜVEN VE BİREYSEL İNİSİYATİF ALMA AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ . 69 3. YÖNTEMBİLİM. 73 3. 1. TASARIM, MODEL, HİPOTEZLER. 73 3. 1. 1. Araştırmanın Tasarımı . 73 3. 1. 2. Araştırmanın Modeli. 73 3. 1. 3. Araştırmanın Hipotezleri . 74 3. 2. VERİ TOPLAMA SÜRECİ. 75 3. 2. 1. Veri Toplama Yöntemi . 75 3. 2. 2. Veri Toplama Araçları. 76 3. 2. 3. Verilerin Analizi . 76 4. ANALİZLER VE BULGULAR. 78 4. 1. ÖZGÜVEN ÖLÇEĞİ GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMALARI. 78 4. 1. 1. Açıklayıcı Faktör Analizi ve Yapı Geçerliliğine İlişkin Bulgular. 78 4. 2. 2. Madde İç Tutarlılık Güvenirlik Çalışmalarına İlişkin Bulgular . 82 4. 2. İNİSİYATİF ÖLÇEĞİ GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMALARI. 85 4. 2. 1. İnisiyatif Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışmaları. 85 4. 2. 2. Madde İç Tutarlılık Güvenirlik Çalışmalarına İlişkin Bulgular . 88 4. 3. DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERE VE HİPOTEZLERE GÖRE ELDE EDİLEN BULGULAR. 91 5. SONUÇ VE ÖNERİLER. 105 5. 1. SONUÇLAR. 105 5. 2. ÖNERİLER. 107 ALINTI YAPILAN KAYNAKLAR . 109 EKLER. 121