Markaların Instagram hikâyelerinin katılım ve etkileşim yaratmadaki rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞÇA ZEYLAN

Danışman: ÖZTÜRK RUKİYE GÜLAY

Özet:

ÖZET Sosyal medya platformları marka bilinci uyandırmak için yeni fırsatlar sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı markaların Instagram hikayelerinin katılım ve etkileşim yaratmadaki rolünü ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde ikamet eden instagram kullanıcıları oluşturmaktadır. Bu amaçla katılımcılara uygulanan ankette öncelikli olarak demografik yapılarına ve refah düzeylerine ilişkin tanımlayıcı sorular yöneltilmiştir. Daha sonrasında markaların instagram hikayelerinin yarattığı katılım ve etkileşimi anlamak için sorular yöneltilerek geniş bir sorgulama yapılmıştır. Araştırmaya toplam 400 kişi katılmıştır. Geniş kapsamlı tanımlayıcı ve karşılaştırmalı bir analiz sonucunda markaların instagram hikayelerinin katılım ve etkileşim yaratmadaki rolünün katılımcılara ait birçok değişkenden eş zamanlı olarak etkilendiği saptanmıştır. Diğer taraftan instagram hikayelerinin katılım, içerik, paylaşım ve etkileşim boyutları arasında ise anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Bir kısım sosyal medya uygulamalarının (etkileyiciler, interaktif uygulamalar ve kaydırmalı reklamlar) ise instagram hikayelerinin etkinliği bağlamında önemli bir rolünün olmadığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Instagram, Marka Bilinci, Katılım ve Etkileşim. ABSTRACT Social media platforms offer new opportunities to raise brand awareness. The aim of this study is to examine the role of brand storytelling on instagram in creating of participation and interaction. The sample of the study consists of instagram users residing in Istanbul. For this purpose, a questionnaire was applied to the participant. First of all, descriptive questions were asked about their demographic structure and level of income. Afterwards, a wide-ranging questioning was conducted to understand the role of brand storytelling on instagram in creating of participation and interaction. A total of 400 instagram users participated in the study. As a result of a comprehensive descriptive and comparative analysis, it was found that the role of brand storytelling on instagram in creating of participation and interaction were simultaneously affected by many variables. At the same time, it was determined that there is a strong and positive relationship between the engagement, content, sharing and interaction dimensions of storytelling on instagram. It has been observed that some social media applications (influencers, interactive applications and scrolling ads) do not play an important role in the effectiveness of storytelling on Instagram. Keywords: Social Media, Instagram, Brand Awareness, Engagement and Interaction. İÇİNDEKİLER ÖZET. iv ABSTRACT . v İÇİNDEKİLER. vi TABLO LİSTESİ. viii ŞEKİL LİSTESİ. x KISALTMALAR . xi GİRİŞ . xii 1. MARKA İLETİŞİMİ ÇALIŞMALARINDA SOSYAL MEDYANIN ÖNEMİ. 1. 1. Marka ve Marka İletişimi Kavramları. 1 1. 2. Dijital Medya ve Özellikleri. 4 1. 2. 1. Dijitalleşme . 5 1. 2. 2. Sanallık . 6 1. 2. 3. Hipergerçeklik . 6 1. 2. 4. Etkileşim . 7 1. 3. Kavramsal Olarak Sosyal Medya ve Gelişimi. 8 1. 4. Sosyal Medya Platformları. 12 1. 5. Sosyal Medyanın Marka İletişimi Çalışmalarında Kullanımı . 16 1. 6. Marka İletişimi Çalışmalarında Kullanılan Sosyal Medya Stratejileri . 21 1. 7. Marka İletişiminde Sosyal Medya Analizinin Önemi. 24 1. 8. Dünyada ve Türkiye’de Kullanıcıların Sosyal Medyada Alışkanlıkları. 27 2. SOSYAL MEDYADA HİKAYELEŞTİRMENİN ETKİLEŞİM SAĞLAMADAKİ ROLÜ. 2. 1. Hikaye ve Markalar Açısından Hikayeleştirmenin Önemi . 29 2. 2. Markaların Hikaye Yoluyla Etkileşim ve Katılım Sağlama Taktikleri. 30 2. 3. Dijital Medya Hikaye Anlatıcılığı ve Transmedya Hikayeciliği. 34 2. 4. Instagramın Başlangıcından Günümüze Değişen Rolü. 37 2. 5. Instagram’da Marka İletişimi Çalışmaları. 41 2. 5. 1. Çekici Instagram Profili. 41 2. 5. 2. Instagram Pazarlama. 42 2. 5. 3. Instagram’da Markaların Hikayeleştirimeden Yararlanması. 43 2. 5. 4. Instagramda Etkileyici Pazarlama . 45 3. MARKALARIN INSTAGRAM HİKÂYELERİNİN KATILIM VE ETKİLEŞİM YARATMADAKİ ROLÜ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA . 3. 1. Araştırmanın Amacı ve Kapsamı. 47 3. 2. Araştırmanın Önemi. 47 3. 3. Araştırmanın Yöntemi. 47 3. 4. Araştırmanın Sınırları. 48 3. 5. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi . 48 3. 6. Araştırmanın Soruları. 49 3. 7. Araştırmanın Hipotezi. 49 3. 8. Veri Toplama Aracı . 50 3. 9. Araştırmanın Güvenirliği ve Geçerliği. 50 3. 10. Araştırmanın Analizi ve Bulguları. 52 3. 10. 1. Katılımcılara İlişkin Bulgular. 52 3. 10. 2. Instagram Hikayelerinin Katılım ve Etkileşim Yaratmadaki Rolü Üzerine Bulgular . 56 3. 10. 2. 1. Katılım Boyutuna İlişkin Bulgular. 57 3. 10. 2. 2. İçerik Boyutuna İlişkin Bulgular. 58 3. 10. 2. 3. Paylaşım Boyutuna İlişkin Bulgular. 59 3. 10. 2. 4. Etkileşim Boyutuna İlişkin Bulgular. 60 3. 10. 3. Demografik Faktörlerin Katılım ve Etkileşim Yaratmadaki Rolü Üzerine Bulgular . 61 3. 10. 3. 1. Cinsiyetin Faktörünün Katılım ve Etkileşim Sağlamadaki Rolü . 61 3. 10. 3. 2. Yaş Faktörünün Katılım ve Etkileşim Sağlamadaki Rolü . 64 3. 10. 3. 3. Meslek Faktörünün Katılım ve Etkileşim Sağlamadaki Rolü . 69 3. 10. 3. 4. Eğitim Faktörünün Katılım ve Etkileşim Sağlamadaki Rolü . 74 3. 10. 3. 5. Gelir Faktörünün Katılım ve Etkileşim Sağlamadaki Rolü . 78 3. 10. 4. Katılım, İçerik, Paylaşım ve Etkileşim Boyutları Arasındaki İlişki . 82 3. 11. Araştırmanın Sonucu. 82 SONUÇ. 85 KAYNAKLAR. 91