Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AHMET EMİN CERRAH
Danışman: DAĞLAR MACAR OYA
Özet:Sosyal medya kullanımının ciddi düzeyde artışı ile meydana gelen veri potansiyeli, yeni bir istihbarat disiplini olarak sosyal medya istihbaratını (SOCMINT) ortaya çıkarmıştır. Sosyal medya platformlarından ihtiyaçlar doğrultusunda anlık veya sistematik şekildeveri toplanarak, toplanan bu verilerin kullanımını öngören SOCMINT’in, kitlelerin duygusal analizini yapmak, suç motivasyonunu öğrenmek ve önleyici faaliyetlerde bulunmak gibi faydaları bulunmaktadır. Geleneksel yöntemlerin sosyal medya istihbaratındaki aşamalara uyum sağlama kabiliyeti yetersiz kaldığı için bu disiplinde, makine öğrenmesi ve yapay zeka gibi araçlar kullanılmaktadır. SOCMINT’in sunmuş olduğu avantajlar kadar veri kirliliği, sosyal medya jargonunun tanımlanması, algı yönetimi, oto-sansür tepkisi, verilerin doğrulanması ve nitelikli personel ihtiyacı gibi geliştirilmesi veya çözümlenmesi gereken dezavantajları da bulunmaktadır.Bu bağlamda hazırlanan bu çalışma; kullanıcıların, özel şirketlerin, STK’lerin, terör örgütlerinin, organize suç örgütleri ve uyuşturucu kartellerinin kendi amaç ve çıkarları doğrultusunda kullanmakta olduğu sosyal medya platformlarının, istihbarat birimleri aracılığıyla devletler tarafından da ihtiyaçlar doğrultusunda kullanılabileceğini analiz etmektedir. Sosyal medyanın kavramsal çerçevesinin, dünya genelinde ve Türkiye özelinde kullanımının, olumlu ve olumsuz taraflarının, SOCMINT sürecinin işleyişinin ve bu disiplinin faydalarının nitel araştırma yöntemlerinden kaynak taramasıyla ele alan çalışmanın sonucunda; gerekli teknik imkânlar, nitelikli personeller ve diğer istihbarat disiplinleriyle eş güdümlü yönetilen faaliyetler ile sosyal medya üzerinden toplanacak verilerin istihbarat sürecinde etkili bir biçimde kullanılabileceği tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: İstihbarat, Açık Kaynak İstihbaratı, Sosyal Medya, SOCMINT