Türkiye emlak ve gayrimenkul piyasasındaki fırsatlar-emlak piyasası için yurtdışında bölge ofislerinin açılması örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İDRİS DEMİRHAN

Danışman: ÖZ SABRİ

Özet:

Özet İnşaat ve gayrimenkul sektörleri Türkiye ekonomisinin 2000’li yıllarda gösterdiği hızlı büyüme rakamlarında önemli bir paya sahip olmuştur. Doğrudan yabancı yatırımlarının hızla arttığı bu dönemde yabancıların Türkiye gayrimenkul sektörüne gösterdiği ilgi gün geçtikçe artmaktadır. Yabancıların Türkiye’de gayrimenkul edinmelerini teşvik eden mütekabiliyet ilkesinin kaldırılması ve gayrimenkul edinimi ile yabancılara vatandaşlık hakkı tanınması gibi yasal düzenlemeler, yabancılara gayrimenkul satışını daha da ivmelendirmiştir. Gayrimenkul geliştiricileri, günümüzde yabancı ülke vatandaşlarına yapılan satışları büyük oranda aracılar vasıtası ile gerçekleştirmektedir. Aracılar ile yapılan satışlarda gayrimenkul geliştiricileri çeşitli sorunlarla karşılaşmakta olup gayrimenkul firmaları bu sorunları aşarak müşteri memnuniyetini artırmak ve yabancılara gerçekleştirilen gayrimenkul satışını artırarak uluslararası pazarlardaki paylarını artırmak konusunda isteklilerdir. Bu çalışma ile gayrimenkul sektöründeki gelişmeler incelenerek, yabancılara gayrimenkul satışı konusu ele alınmış; yabancılar için sektördeki fırsatlar değerlendirilerek, Türkiye gayrimenkul sektörünün yurtdışı pazarlarda payını artırması için Türkiye pazarına ilgi gösteren Körfez Ülkelerinde doğrudan satış kanallarını geliştirmesine yönelik olarak bölge ofisi açılması örneği incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, Türk gayrimenkul geliştiricilerinin Körfez Ülkelerinde açacağı bölge ofislerinin sektöre etkilerini değerlendirmektir. Çalışma kapsamında Körfez Ülkelerinin vatandaşları olan potansiyel yatırımcıların, gayrimenkul sektörüne yatırım konusundaki ilgileri, görüşleri, beklentileri, karşılaştıkları sorunlar ele alınarak bölge satış ofislerinin kuruluşu için bir strateji ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmanın son bölümlerinde ise Körfez Ülkelerinde kurulacak bir bölge ofisinin finansal projeksiyonu gerçekleştirilerek böyle bir bölge ofisinin kurulmasının maliyetleri ve getirileri değerlendirilirken, risk analizi de yapılarak karşılaşa bilinecek olası riskler ele alınmıştır. Anahtar Kelimeler: Gayrimenkul Sektörü, Yabancı Yatırımcılar, Bölge Ofisi, Gayrimenkul Pazarlama Abstract The construction and real estate sectors have had an important share in the rapid growth figures of the Turkish economy in the 2000s. In this period as the foreign direct investments increased rapidly, the interest of foreigners in the Turkish real estate sector have increased day by day. Legal regulations, such as the abolition of the reciprocity principle that aimed to encourage foreigners to acquire real estate in Turkey and the right of acquiring Turkish citizenship through real estate acquisition have accelerated the sales of real estate to foreigners. Real estate developers make sales to citizens of foreign countries mostly through intermediaries. Real estate developers are facing various problems in sales through intermediaries, and real estate companies are willing to increase customer satisfaction by overcoming these problems and to increase their share in international markets by increasing real estate sales to foreigners. With this study, the developments in the real estate sector were examined and the issue of real estate sales to foreigners was discussed. By evaluating the investment opportunities for foreigners, the case of opening a regional office in order to increase the share of the Turkish real estate sector in foreign markets and to develop direct sales channels in the Gulf Countries, which are interested in the Turkish market, have been examined. The purpose of this study is to evaluate the effects of the regional offices to be opened by Turkish real estate developers in the Gulf Countries on the sector. Within the scope of the study, a strategy for the establishment of regional sales offices was tried to be determined by addressing the opinions, expectations and problems of potential investors, who are citizens of the Gulf Countries, regarding investment in Turkish real estate sector. In the last parts of the study, the financial projections of a regional office to be established in the Gulf Countries and the costs and benefits of establishing such a regional office were evaluated, while risk analysis was also performed and possible risks to be encountered were discussed. Key Words: Real Estate Sector, Foreign Investment, Regional Sales Office, Real Estate Marketing İÇİNDEKİLER 1. GİRİŞ . 1 2. EMLAK VE GAYRİMENKUL SEKTÖRÜ ÖZETİ. 2 2. 1. DÜNYA EKONOMİSİ VE GAYRİMENKUL SEKTÖRÜ . 2 2. 1. 1. Ekonomik Görünüm . 2 2. 1. 2. Sektörün Mevcut Durumu . 6 2. 1. 3. COVİD-19’un Sektöre Etkileri ve Dünya Gayrimenkul Sektöründe Trendler . 9 2. 2. TÜRKİYE EKONOMİSİ VE GAYRİMENKUL SEKTÖRÜ. 10 2. 2. 1. Ekonomik Görünüm . 10 2. 2. 2. Türkiye Gayrimenkul Sektörünün Mevcut Durumu . 13 2. 2. 2. 1. Konut . 14 2. 2. 2. 2. Ofis ve Ticari Gayrimenkul. 16 2. 2. 2. 3. Perakende. 17 2. 2. 2. 4. Turizm ve Otel . 18 2. 2. 2. 5. Mega Projeler. 19 2. 2. 2. 6. Gayrimenkul Yatırım Ortaklıkları. 20 2. 3. KÖRFEZ ÜLKELERİ. 22 2. 3. 1. Ekonomik Görünüm . 23 2. 3. 2. Türkiye ve Körfez Ülkeleri İlişkileri . 24 3. ÇEVRE ANALİZİ . 27 3. 1. Dış Çevre Analizi . 27 3. 1. 1. PESTLE Analizi . 27 3. 1. 1. 1. Politik Faktörler . 27 3. 1. 1. 2. Ekonomik Faktörler. 28 3. 1. 1. 3. Sosyal Faktörler. 29 3. 1. 1. 4. Teknolojik Faktörler . 30 3. 1. 1. 5. Yasal Faktörler . 31 3. 1. 1. 6. Çevresel Faktörler . 31 3. 1. 2. Porter’ın 5 Güç Modeli. 32 3. 2. İç Çevre Analizi . 34 3. 2. 1. Kritik Başarı Faktörleri . 34 3. 2. 2. SWOT Analizi. 35 3. 2. 3. Stratejik Yetkinlikler . 37 4. YABANCI YATIRIMCILAR AÇISINDAN TÜRKİYE GAYRİMENKUL PİYASASININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE YATIRIM FIRSATLARI. 39 4. 1. Yabancılara Gayrimenkul Satışına İlişkin Mevzuat. 39 4. 2. 1. Geçmiş Uygulamalar. 39 4. 2. 2. Güncel Mevzuat ve Uygulamalar . 40 4. 2. Yabancı Yatırımcılar İçin Gayrimenkul Sektöründe Yatırım Fırsatları 41 4. 3. Türkiye Gayrimenkul Sektöründe Yabancı Yatırımları. 43 4. 3. 1. Uluslararası Doğrudan Yatırımlar. 43 4. 3. 2. Yabancılara Konut Satışları. 45 4. 3. 3. Yabancılara Gayrimenkul Satışında Yaşanan Sorunlar. 47 4. 4. Yabancı Yatırımcıların Gayrimenkul Yatırımı Tercihleri, Algıları ve Yabancılara Gayrimenkul Satışında Yaşanan Sorunlar . 49 5. PAZARLAMA STRATEJİSİ. 54 5. 1. Pazara Giriş . 55 5. 2. Rekabet Stratejisi . 56 5. 3. Pazarlama Karması. 57 6. FİNANSAL TABLOLAR. 59 7. RİSK ANALİZİ. 63 7. 1. Dış Riskler . 63 4. 1. 1. Küresel Riskler . 63 4. 1. 2. Bölgesel Riskler . 64 4. 1. 3. Ülke Riskleri . 64 7. 2. İç Riskler . 65 8. SONUÇ . 66 9. KAYNAKÇA. 69