Faydacı ve hedonik güdülerin mağazasız perakendeciliğe etkileri: Elektronik alışveriş üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BEYZA NUR KALAYCI

Danışman: ÖYMEN ENGİNDENİZ GÖZDE

Özet:

Günümüz pazarlama anlayışı tüketiciyi ön plana çıkarmış ve tüketicinin ihtiyaçlarının tespit edilmesi oldukça önem kazanmıştır. Teknolojinin gelişmesi ve internet kullanımının gün geçtikçe artması elektronik alışverişin, üreticiler ve tüketiciler için önemini artırmıştır. Böylece elektronik alışveriş davranışını etkileyen faktörlerin ortaya çıkarılması gereği doğmuştur. Tüketiciler sadece ihtiyaçlarını gidermek için alışveriş yapmamakta, aynı zamanda tüketim deneyiminden zevk almaya da çalışmaktadırlar. Bu bağlamda tüketicinin satınalma davranışında bulunurken hedonik veya faydacı güdülerden ne ölçüde etkilendikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmanın teorik bölümünde, tüketici davranışları, e-ticaret, perakendecilik ve mağazasız perakendecilik ile hedonik ve faydacı tüketim hakkındaki bilgilere değinilmiştir. Teorik çerçeveden hareketle İstanbul Ticaret Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde okuyan öğrenciler arasında iki fokus grup çalışması yapılmıştır. Öncelikle öğrencilerin e-alışverişte hedonik ve faydacı tüketime yönelme nedenleri tespit edilmiş, bu tespitler sonucunda hedonik ve faydacı tüketim davranışı ile demografik faktörler arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu ilişkiden sonra Arnolds’un (2003) yaptığı ölçekle analizler yapılmıştır. Fokus grup sonucunda hedonik ve faydacı tüketimin e-alışveriş üzerindeki etkileri ortaya çıkarılmıştır. Bu çalışmada, mağazasız perakendecilikte hedonik ve faydacı güdülerin tüketiciler üzerindeki etkilerini görebilirsiniz.