İşletmelerde veri analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EZGİ ÇİFÇİ

Danışman: BORAT OĞUZ

Özet:

ÖZET Bu çalışmada, müşterilerin bir marketten satın alma tercihleri incelenmiş ve elde edilen sonuçlar, TCMB verilerini kullanan TEPAV'ın banka ve kredi kartı ile yapılan harcamalar üzerindeki çalışmaları ile karşılaştırılmıştır. Regresyon analiz yöntemi kullanılarak 2019 verilerine göre 2020 verileri karşılaştırılmıştır. Ham veriler markete gelen kişilerin yaptığı alışverişler sonucu ortaya çıkmıştır. 11-17 Mart 2019 tarih aralığında 589 kişinin, 11-17 Mart 2020 tarih aralığında ise 645 kişinin alışveriş verisi kullanılmıştır. Uygulamada kullanılan veriler markette bulunan yazar kasadan alınarak toplanmıştır. Eğilimler aynı olmasına rağmen sayısal değerler arasında farklılıklar görülmüştür. Markette 11-17 Mart 2020 haftası boyunca yapılan nakit ve kredi kartı harcamaları, 11-17 Mart 2019 haftasındaki harcamalar göre %90 artış gösterirken TEPAV’ın kümülatif değeri %80 bulunmuştur. Benzer şekilde marketteki gıda maddelerindeki bir hafta boyunca artış %73 olarak hesaplanırken TAPEV’in kümülatif değeri %60 olarak bulunmuştur. Ortaya çıkan farklılıkların, incelenen marketin ve bulunduğu çevrenin Türkiye ortalamasından farklı olması ve markette nakit ödeme farklılığının da etkili olacağı düşünülmektedir. Regresyon analizi sonucunda et şarküteri kategorisinde covid-19 döneminde tahmin edilenden az talep olduğu diğer kategorilerde ise tahminden yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Covid-19, regresyon analizi, veri analizi. ABSTRACT In this study, the preferences of customers to buy from a market are analyzed and the results are compared with TEPAV's studies on bank and credit card expenditures using CBRT data. Using the regression analysis method, 2020 data were compared according to 2019 data. The raw data resulted from the shopping made by the people who came to the grocery store. Shopping data of 589 people in the period of 11-17 March 2019 and 645 people in the period of 11-17 March 2020 were used. The data used in the application were collected from the cash register in the market. Although the tendencies are the same, there are differences between the numerical values. Cash and credit card spending during the week of 11-17 March 2020 increased 90% compared to the expenses of 11-17 March 2019, while the cumulative increase of TEPAV’s study was found to be 80%. Similarly, while the increase in foodstuffs in the market was calculated as 73% for a week, the cumulative increase of TEPAV’s study was found to be 60%. The analysis of the markets and the resulting differences in the environment is different from that found in Turkey and would mean different kinds of payments in the grocery are considered effective. The results are different, and the effective causes are thought that the variation and location of the groceries and difference in cash payments. As a result of the regression analysis, it was concluded that there was less demand than expected in the covid-19 period in the meat delicatessen category and that it was higher than the forecast in other categories. Keywords: Covid-19 ,data analysis, regression analysis. İÇİNDEKİLER İÇİNDEKİLER . i ÖZET……………… . ii ABSTRACT. . iii TEŞEKKÜR . iv ŞEKİLLER…… . v ÇİZELGELER . vi SİMGELER VE KISALTMALAR . vii 1 GİRİŞ…………. . 1 2 LİTERATÜR ÖZETİ . 3 3 SARS-CoV-2 . 9 3. 1 Covid-19 ile Çevrimiçi (Online) Satış . 11 3. 2 Covid-19 Ve Sonrası Etkileri . 14 3. 2. 1 Covid-19’un sosyal etkileri . 14 3. 2. 2 Covid-19’un ekonomiye etkileri . 17 3. 2. 3 Covid-19’un teknolojiye etkileri . 18 3. 2. 4 Covid-19’un kısa Süreli etkileri . 19 3. 2. 5 Covid-19’un uzun süreli etkileri . 20 4 REGRESYON ANALİZİ . 22 4. 1 Tek Değişkenli Regresyon Analizi . 22 4. 2 Çok Değişkenli Regresyon Analizi . 24 4. 3 Hareketli Ortalama Değeri . 25 5 UYGULAMA. 26 5. 1 Atıştırmalık . 27 5. 2 Baharat . 28 5. 3 Bakliyat ve Kuru Gıda . 29 5. 4 Et Şarküteri . 30 5. 5 Hazır Gıda. 31 5. 6 İçecekler . 32 5. 7 Meyve . 33 5. 8 Sebze . 34 5. 9 Süt ve Kahvaltılık . 35 5. 10 Temizlik Ürünleri . 36 5. 11 Unlu Mamüller . 37 5. 12 Yağ Grubu . 38 6 BULGULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ. 40 7 SONUÇ VE ÖNERİLER . 48 KAYNAKLAR . 50 EKLER…………. . 54 EK – A 2020 Market Verileri . 54 EK – B 2019 Market Verileri . 65 EK – C 2019-2020 Kategori Bazlı Analiz Grafiği. 76 ÖZGEÇMİŞ…. . 77