Aile şirketlerinde kurumsallaşma ve markalaşmanın ekonomik sürdürülebilirliğine etkileri: Mobilya sektöründe Bulanık AHP analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZELİHA ŞAHBAZ

Danışman: ÖZ SABRİ

Özet:

Günümüzde yaşanan ekonomik krizler ve ağırlaşan rekabet koşulları, şirketlerin sürdürülebilirliğini gerçekleştirebilmesi için stratejik kararlar almasını zorunlu kılmaktadır. Bu kararlar şirketlerin ömürlerini, gelecek nesillere aktarımını etkilemektedir.Aile şirketleri dünya ekonomisinde önemli yere sahiptir. Aile şirketlerinin yeni kuşaklara devredilmesi ve sürdürülebilirliğin sağlanması için stratejik kararlar doğrultusunda hareket etmeleri gerekmektedir. Bu şirketlerin en büyük sorunu nesilden nesle aktarılamaması ya da büyümemesi ve bununla birlikte ağırlaşan rekabet koşullarında yok olma tehlikesi ile karşılaşmalarıdır. Bu yüzden aile şirketleri kurumsallaşma ve markalaşma unsurları doğrultusunda hareket etmektedirler.Kurumsallaşma; devamlılığı belirli kişilere bağlı olmadan ilerleyen sistem anlamına gelmektedir. Markalaşma ise; ürünü rakiplerden ayıran, her bakımdan tercih edilmesini amaçlamaktadır. Kurumsallaşma ve markalaşma unsurlarının ortak noktası, işletmenin varlığını güçlü bir şekilde devam ettirmesidir. Bu unsurlar bazı işletmelerde aynı anda kullanılırken bazı işletmelerde ise biri diğerinden sonra gelmektedir. Şirketler kuruluş aşamasından sonra, bu iki unsuru göz önünde bulundurarak hareket etmeleri gerekmektedir. Aile şirketi önce kurumsallaşmalı mı yoksa markalaşmalı mıdır sorularına cevap aranmaktadır. Bu çalışmada kurumsallaşma ve markalaşma kavramları açıklanmıştır. Aile şirketlerinin kurumsallaşma ve markalaşma sürecini etkileyen unsurlar ele alınmıştır. Bu doğrultuda aile şirketlerinde kurumsallaşma ve markalaşma süreci, mobilya sektöründe faaliyet gösteren Uyku Dünyası firmasını incelenerek gerçekleştirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Marka, Kurumsallaşma, Aile şirketleri, Aile anayasası, Mobilya.