Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GAMZE AYCAN
Danışman: NARTER ÇINAR
Özet:ÖZET Bu çalışmada, marka kimliği ve hatırlanabilirlik ilişkisi, mağaza ve vitrin ilişkisi, güncel mağaza vitrin tasarımında marka kimliği adına hatırlanabilirlik olgusu, Tekstil markaları üzerinden karşılaştırma başlıkları ayrı ayrı incelenmiş olup konular arası ilişkiler ortaya konmuştur. Birinci bölümde bu tez çalışmasının amacı, tezin kapsamı ve tezin yöntemi detaylı olarak açıklanmıştır. İkinci bölümde ise literatür özeti açıklanmıştır. Üçüncü bölümde marka kimliği ve hatırlanabilirlik ilişkisi başlığı altında marka, marka kimliği ve hatırlanabilirlik olgusu kavramları açıklanarak tezde kullanılan terimlerin anlaşılmasına yardımcı olmak amaçlanmıştır. Dördüncü bölümde Mağaza ve vitrin ilişkisi başlığı altında mağaza tasarımında vitrin olgusu, marka kimliği ve vitrin tasarımı ilişkisi, vitrin tasarımında güncel uygulama yaklaşımları, mağaza vitrin tasarımı ve tüketici ilişkisi kavramları örnekler ile açıklanarak konuların birbirleri ile olan yakın ilişkisi ortaya konulmaktadır. Beşinci bölümde ise, güncel mağaza tasarımında marka kimliği adına hatırlanabilirlilik olgusu; Üç ayrı örnek olarak, tekstil markalarının yurtiçi ve yurtdışı vitrin tasarım örnekleri incelenmiştir. Marka kimliği adına hatırlanabilirlilik olgusunu oluşturan tasarım parametlerinin sentezden geçirilerek ortaya çıkan etkileşimler ile bağlantı kurarak ifade edilmesi amaçlanmıştır. Literatür tarama yöntemi ile yapılan anket çalışması ile katılımcıların görüşleri alınarak hatırlanabilirlik olgusunu oluşturan tasarım parametreleri ortaya konmuştur. Anahtar Kelimeler: Güncel, Hatırlanabilirlik, Mağaza, Marka kimliği, Vitrin tasarımı. ABSTRACT In this study, the relationship between brand identity and memorability, the relationship between the store and the showcase, and the phenomenon of memorability in the name of brand identity in current shop window design: Comparisons over textile brands were examined separately and the relations between the subjects were revealed. In the first section, the aim of this thesis, the content of the thesis and the method of the thesis are explained in detail. In the second part, the literature summary is explained. In the third section, under the title of brand identity and memorability relationship, the concepts of brand, brand identity and memorability are explained and it is aimed to help understanding the terms which used in the thesis. In the fourth section, under the title of store and showcase relationship, the concept of showcase in store design, the relationship between brand identity and showcase design, current application approaches in showcase design, store showcase design and consumer relationship concepts are explained with examples and the close relationship of the subjects with each other is revealed. In the fifth section, the concept of memorability in the name of brand identity in current store design; Domestic and international window design examples of Gucci, Lacoste and Zara textile brands were examined. It is aimed to express the design parameters that make up the memorability phenomenon on behalf of the brand identity by connecting them with the interactions that emerge through synthesis. Keywords: Actual, Brand identity, Memorability, Store, Window design. İÇİNDEKİLER İÇİNDEKİLER . i ÖZET . iii ABSTRACT . iv TEŞEKKÜR . v ŞEKİLLER DİZİNİ . vi ÇİZELGELER DİZİNİ . viii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ . ix 1. GİRİŞ. 1 1. 1. Çalışmanın Amacı . 1 1. 2. Çalışmanın Kapsamı . 2 1. 3. Çalışmanın Yöntemi . 2 1. 4. Bölüm Özeti . 3 2. LİTERATÜR ÖZETİ . 4 3. MARKA KİMLİĞİ VE HATIRLANABİLİRLİK İLİŞKİSİ . 6 3. 1. Marka Tanımı . 6 3. 1. 1. Marka farkındalığı olgusu . 8 3. 1. 2. Markalaşmanın tanımı. 11 3. 1. 3. Marka ve mekan ilişkisi . 12 3. 2. Marka Kimliğinin Tanımı . 18 3. 2. 1. Marka kimliğinin öğeleri . 19 3. 2. 2. Tekstil markalarında marka kimliğinin önemi . 23 3. 3. Hatırlanabilirlik Olgusu . 25 3. 3. 1. Hatırlanabilirliğin ölçümü . 26 3. 3. 2. Hatırlanabilirlik ve marka kimliğinin ilişkisi . 27 3. 3. 3. Hatırlanabilirlik ve mekan ilişkisi . 29 3. 4. Bölüm Özeti . 31 4. MAĞAZA VE VİTRİN İLİŞKİSİ . 32 4. 1. Mağaza Tasarımında Vitrin Olgusu . 33 4. 2. Marka Kimliği ve Vitrin Tasarımı İlişkisi . 36 4. 3. Vitrin Tasarımında Güncel Uygulama Yaklaşımları . 39 4. 3. 1. Vitrin tasarımında enstalasyon uygulamaları . 39 4. 3. 2. Vitrin tasarımında teknoloji tabanlı uygulamalar . 45 4. 3. 3. Vitrin tasarımında dijitalleşme ve uygulamaları . 49 4. 4. Mağaza Vitrin Tasarımı ve Tüketici İlişkisi . 58 4. 5. Bölüm Özeti . 60 5. GÜNCEL MAĞAZA VİTRİN TASARIMINDA MARKA KİMLİĞİ ADINA HA- . TIRLANABİLİRLİK OLGUSU: TEKSTİL MARKALARI ÜZERİNDEN KARŞI LAŞTIRMA . 61 5. 1. Marka Kimliği Adına Hatırlanabilir Tekstil Markalarının Vitrin Tasa rımları Örneklerinin İncelenmesi . 61 5. 1. 1. Gucci markası vitrin tasarımı incelemeleri . 62 5. 1. 2. Lacoste markası vitrin tasarımı incelemeleri . 71 5. 1. 3. Zara markası vitrin tasarımı incelemeleri . 79 5. 2. Araştırma Yöntemi ve Araştırma Kurgusu . 86 5. 2. 1. Literatür araştırması ile hatırlanabilirlik parametrelerinin ince lenmesi . 89 5. 2. 1. 1. Vitrin tasarımında renk parametresi . 90 5. 2. 1. 2. Vitrin tasarımında renk düzenlemeye ilişkin yoğunluk para metresi . 94 5. 2. 1. 3. Vitrin tasarımında renk düzenlemeye ilişkin ürün çeşitliliği parametresi . 97 5. 2. 1. 4. Vitrin tasarımında renk düzenlemeye ilişkin marka kimliği parametresi . 101 5. 3. Bölüm Özeti . 107 6. SONUÇ VE ÖNERİLER . 108 KAYNAKLAR . 113 EKLER. 120 EK A. Anket formu soruları . 121 ÖZGEÇMİŞ . 127