Şirketlerde birleşme ve satın alma kararlarının işletme performansına etkisi: AFM örnek olay incelemesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EKREM AYAN

Danışman: KARABULUT AHU TUĞBA

Özet:

Şirketler küreselleşmeyle birlikte, değişen iş yapma koşullarında, varlıklarını sürdürebilmek için büyüme yoluna gitmek durumundadır. Büyümeyle birlikte rekabetin getirmiş olduğu zorlu şartlarda şirketlerin daha az maliyetli ve daha hızlı çözüm odaklı stratejik dış büyüme yöntemlerini seçmesi elzemdir. Zira iç büyüme daha maliyetli ve uzun süreli olsa da dış büyüme daha az maliyetli ve süreci daha kısadır. Kuşkusuz ki en kapsamlı, en dinamik ve daha efektif bir dış büyüme olan birleşme ve satın alma işlemleri tezin esas konusunu oluşturmaktadır. İlk üç bölümde teorik bilgiler kapsamında anlaşılır ve sade bir şekilde birleşme ve satın alma işlemleri anlatılmıştır, sonrasında ise vaka analizi ile dış büyümenin işletme performansına yapmış olduğu etkilerden bahsedilmiştir. İnceleme kapsamında aşağıdaki soruların cevapları aranmaya çalışılmıştır: Şirketleri Büyümeye İten Nedenlerin Gerekçeleri? Birleşme ya da Satın Alma Operasyonunun Türleri, Şekilleri Nelerdir? Büyümeye Olan Katkısı Nedir? Birleşme ve Satın Alma Operasyonunun Sinema Sektöründe Yarattığı Etki? Çalışma içeresinde veri elde etmek amacıyla kullanılan yöntem ilk üç bölüm için literatür taraması olmuştur. Teorik bilgiler kapsamında değerlendirilen son bölümde yani vaka çalışması bölümünde Mars Sinema’nın AFM Sinemaları’nı satın aldığı döneme değinilmiştir. Satın alım sonrası ve satın alım öncesi dönem karşılaştırılarak hasılat, kişi sayısı ve finansal analiz ve yorumlamalarla işletmenin marka değeri yarattığı bu süreçte stratejik bir hamle olan satın alma işleminin işletmeye kattığı finansal verimliliğe değinilmiştir.