Z kuşağının çevrimiçi alışveriş davranışına vlogger etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BAŞAK GÜRÖZ

Danışman: YILDIRIM FİGEN

Özet:

ÖZET Teknolojinin hızlı değişimi ve internet kullanımının artması ile tüketici davranışları bir dönüşüm içindedir. Geleneksel medyanın azalan ve yeni medyanın artan etkisi markaların tutundurma faaliyetlerini büyük ölçüde etkilemektedir. Son yıllarda sosyal medya platformlarının ve kullanıcı sayısının artışı tüketici davranışlarında önemli değişikliklere neden olmaktadır. Sosyal medya platformlarında tüketici etkileşiminin yoğunluğu ve geri bildirim hızı markalara büyük bir avantaj sağlamaktadır. Bu nedenle markalar yeni medya araçlarını kullanmaya öncelik vermektedir. Özellikle internet çağında büyüyen 1998 ve sonrasında doğan 18-24 yaş arası Z Kuşağının tüketici olarak gösterdiği davranışlar gelecek on yıl için büyük önem taşımaktadır. Bu tüketici grubunun sosyal medya ile ilişkisi ve takip etmekte olduğu vloggerlar tüketim alışkanlıkları ile de ilişkili olmaktadır. Araştırmamızda 18-23 yaş arası 238 genç tüketiciye anket uygulaması yapılmıştır. Kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen bu grubun verileri SPSS program ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak Z Kuşağının çevrimiçi alışverişe karşı tutumu, vlogger karakterinin ağızdan ağıza iletişime etkisi ve çevrimiçi alışveriş niyeti açıklanmaktadır. Anahtar Kelimeler: Z Kuşağı, çevrimiçi alışveriş, vlogger ABSTRACT As a result of the rapid change in technology and the increase in internet use, consumer behavior is transforming. The influence of traditional media is diminishing and the influence of new media is increasing. For this reason, the promotion activities of brands are greatly affected. In recent years, the diversity of social media platforms and the increase in the number of users cause significant changes in consumer behavior. The intensity of consumer interaction and the speed of feedback on social media platforms give brands a great advantage. For this reason, brands give priority to using new media tools. The consumer behavior of Generation Z, aged 18-24, born in 1998 and after, who grew up in the internet age, is of great importance for the next ten years. The relationship of this consumer group with social media and the vloggers they follow are related to their consumption habits. In our research, a questionnaire was applied to 238 young consumers between the ages of 18-23. The data of this group, which was determined by the snowball sampling method, were analyzed with the SPSS program. As a result, the attitude of Generation Z towards online shopping, the effect of vlogger character on word of mouth communication and online shopping intention are explained. Keywords: Generation Z, online shopping, vlogger İÇİNDEKİLER ÖZET . v ABSTRACT. vi Tablo Listesi. vii GİRİŞ . 1 Literatür Taraması. 3 1. Sosyal Medya Pazarlaması ile İlgili Kavramsal Çerçeve . 5 1. 1. Sosyal Medya Nedir?. 5 1. 2. Geleneksel Medya ve Yeni Medya Arasındaki Fark . 6 1. 3. Sosyal Medya Pazarlaması. 9 1. 3. 1. Sosyal Medya Etkileyicisi (Fenomen-Influencer) . 11 1. 3. 2. Vlog ve Vlogger Kavramı. 13 2. Çevrimiçi Alışveriş ve Satın Almayı Etkileyen Unsurlar. 15 2. 1. Tüketici ve Satın Almayı Etkileyen Unsurlar. 15 2. 1. 1. Demografik . 15 2. 1. 2. Psikografik Etkiler . 17 2. 1. 3. Sosyo-Kültürel Etkiler . 21 2. 2. Tüketici Satın Alma Süreci. 24 2. 2. 1. Sorunun Belirlenmesi. 25 2. 2. 2. Bilgi Arayışı. 25 2. 2. 3. Seçeneklerin Değerlendirilmesi . 26 2. 2. 4. Satın Alma . 27 2. 2. 5. Satın Alma Sonrası Davranışlar. 27 2. 3. Çevrimiçi Alışveriş ve Tüketici Satın Alma Süreci. 28 2. 3. 1. Fonksiyonel ve Hedonik Motivasyon . 28 2. 3. 2. Yenilikçi Yaklaşım . 29 2. 3. 3. Benzersizlik İhtiyacı . 30 2. 3. 4. Fikir Liderliği. 31 2. 3. 5. Çevrimiçi Alışverişe Karşı Tutum . 32 2. 3. 6. Çevrimiçi Alışveriş Niyeti . 33 2. 3. 7. Ağızdan Ağıza İletişim . 34 2. 3. 8. AIDA Modelinin Değişim Süreci . 35 2. 4. Kuşaklar Arası Satın Alma Davranışı Farklılıkları. 36 2. 4. 1. Baby Boomers Kuşağı . 36 2. 4. 2. X Kuşağı . 37 2. 4. 3. Y Kuşağı . 37 2. 4. 4. Z Kuşağı. 38 3. Yöntem. 42 3. 1. Araştırmanın Konusu ve Problemi. 42 3. 2. Araştırmanın Amacı ve Önemi . 42 3. 3. Araştırmanın Yöntemi ve Metodolojisi . 43 3. 4. Araştırma Modeli. 44 3. 5. Araştırma Hipotezleri. 45 3. 6. Araştırmanın Evreni, Örneklemi ve Veri Toplama Yöntemi. 46 3. 7. Araştırma Modeli ile İlgili Analizler . 48 3. 7. 1. Araştırmada Kullanılan Ölçekler . 48 3. 7. 2. Güvenilirlik Katsayısı . 55 3. 7. 3. Demografik Bulgular . 56 3. 7. 4. Faktör Analizi . 62 3. 7. 5. Korelasyon Analizi . 74 3. 7. 6. Regresyon Analizi. 83 SONUÇ. 90 KAYNAKÇA. 92