Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ABULİKEMU BUAYIXIAMU
Danışman: YILDIRIM FİGEN
Özet:Küresel pazarların oluşması ile üreticiler arasında rekabeti artmakta ve üretim faaliyetleri küreselleşerek geniş bir coğrafya üzerine yayılmaktadır. İşletmelerin küreselleşen pazarda sürekliliklerini koruyabilmeleri, rekabet ortamına uyum sağlayabilmeleri için rakiplerinden farklılaşmaları gerekmektedir. Bu nedenle firmaların tüketici odaklı bir pazarlama anlayışına sahip olmaları, tüketicilerin isteklerini, beklentilerini karşılayabilmelidir. Ürünün ülke menşei, üretimin küreselleşmesiyle marka imajını etkileyen unsurlardan biri halini almıştır. Bir ürün bir ya da birden fazla ülkede üretilebilmekte ve bu durum tüketici zihninde marka ile bağdaştırılmaktadır. Ülke menşei etkisi tüketicinin bir ülkeye olan önyargıları ve o ülkenin tüketici zihninde oluşturduğu çağrışımla alakalıdır. Ülke menşeini göz önünde bulundurarak oluşturulan marka imajı pazarlamayı daha olumlu etkileyebilmektedir. Tüm bunları göz önünde bulundurarak yapılan bu çalışmada ülke menşeini marka imajı oluşturulmasında katkılarını incelemektir. Araştırmada veriler temel olarak güvenilirlik analizi, faktör analizi, korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizleri ile irdelenmiştir. Araştırma sonucunda, ülke menşei etkisi alt boyutlarına ait tüm değişkenlerin marka imajı üzerinde anlamlı etkileri olduğu görülmüştür. Doğal faktörler, kültürel faktörler ve genel faktörler boyutlarının marka imajı üzerindeki etkisi daha yüksektir.