Fiziki altın ve altına dayalı yatırım araçlarına yönelik yatırımcı davranışına ilişkin bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM TAĞTEKİN

Danışman: YILDIRIM FİGEN

Özet:

Altın, antik çağlardan bu yana insanları parlaklığı ile büyüleyen en eski kıymetli madenlerden biridir. Altının dünyanın her yerinde her an paraya çevrilebilir olması ve her türlü koşula gösterdiği direnç bu madenin yüzyıllardır kullanımına olanak sağlamıştır. M.Ö. 4. yüzyıldan beri kuyumculukla uğraşan Türk insanı altını estetik kullanımının yanı sıra yatırım aracı olarak da yoğun bir şekilde kullanmakta olup, altın geleneksel rolünü korumaktadır. Nesillerdir yastık altında biriken altın stoku açısından dünya sıralamasında ilk sıralarda gelen ülkemizdeki atıl altınların finansal sisteme yönlendirilmesi için öncelikle yatırımcının altını nasıl algıladığı; altın alım ve satım kararını verirken nelerden etkilendiği ve nasıl davrandığını incelemek önem kazanmıştır. Bu çalışma ile ağırlıklı olarak hisse senedi yatırımcılarının davranışlarına odaklanan geleneksel finans teorileri ile bu teorilere yeni bir bakış açısı getiren davranışsal finans alanında yapılan araştırmalar çerçevesinde, altına yatırım yapan bireysel Türk yatırımcısının davranışı tespit edilmeye çalışılmış olup, yatırımcının altın yatırımı kararına etki eden faktörlerle, altına yönelik algı ve düşünce kalıplarının ilişkisi araştırılmıştır. Anket yönteminin kullanıldığı araştırma sonuçları SPSS 21.0 programı kullanılarak ve frekans dağılımları Ki Kare analizleri ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda, altın yatırımcısının altına yönelik geleneksel güvenli liman ve zor zamanların sağlam ve güvenilir yatırım aracı şeklindeki bakış açısını koruduğu, kağıda dayalı altın formlarını daha az tercih ettiği, altın fiyatlarının geleceğine ilişkin iyimser olma (optimism bias) eğiliminde olduğu, altın yatırımı ile ilgili karar, tecrübe ve analizlerine aşırı güven duyma eğiliminde (overconfidence bias) olduğu, yeni bilgilerin kabul edilmesinde insanların önceki görüşlerine veya tahminlerine takılı kalmalarına dair zihinsel bir süreç olan muhafazakarlık (conservatism bias) eğiliminin olduğu, tercih edilen geleneksel altın formlarının aşina olma önyargısına (familarity bias) dayandığı, insanların sahip oldukları şeyleri bırakmama, mevcut durumlarını korumaya yönelik çabalarını sergileyen davranışları olan statükoculuk eğilimini (status quo bias) taşıdıkları tespit edilmiştir.