Duygusal pazarlamada slogan kullanımının önemi: Pandora reklamları üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞÇE ÖZTEL

Danışman: ÖYMEN ENGİNDENİZ GÖZDE

Özet:

Günümüz rekabet koşullarında; pazardaki rakiplerin her geçen gün artması ve ürünlerin standartlaşması, markaların tüketiciler üzerinde duygu uyandırmaya yönelik stratejiler geliştirmelerini zorunlu hale getirmiştir. Bu stratejiler markaların, rakipleri ile arasında bir fark yaratabilmesini sağlamıştır. Tüketicinin duygularına yönelik çalışmalar yapmak, marka sadakatini arttıracağı için uzun vadede markalar ile tüketici arasında duygusal bağın kurulmasına olanak sağlamakta ve bu bağlamda; duygusal pazarlama kavramı ortaya çıkmaktadır. Duygusal pazarlama, tüketicinin duygularını etkilemek, onları harekete geçirmek ve bazı hislerin uyandırılması için kullanılan pazarlama yöntemidir. Tüketicilerin derin hislerine hitap eden duygusal pazarlamanın amacı; pozitif bir ruh halinden, mutluluk ve güven gibi daha güçlü duygulara kadar duygusal deneyimler yaşatmaktır. Bu çalışma, duygusal pazarlamada slogan kullanımının önemine dikkat çekmek amacıyla yürütülmüştür. Bu amaç doğrultusunda 2016-2019 yılları arasında Cosmopolitan dergisinde yer alan Pandora reklamlarının sloganları, metinleri ve görselleri analiz edilmiştir. Reklamlar Barthes’in göstergebilimsel çözümleme yöntemi ile analiz edilerek, göstergelerin anlaşılabilmesi ve özelliklerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Reklam ilanlarının göstergebilimsel analizinden elde edilen sonuçlara göre; reklam sloganlarının duygusal vaat içerdikleri saptanmıştır. Duygusal bağ oluşturma sürecinde, slogan mesajının hedef kitleye ulaşmasında model kullanımının önemli olduğu ortaya çıkmıştır. Global kimlik taşıyan Pandora reklamlarında kullanılan sloganların tercüme ve dilimize adaptasyon sürecinin olumsuz yanları irdelenmiştir. Pandora reklamlarında dönemsel olarak çıkarılan sloganlar ile ana slogan arasındaki ilişki anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Pandora markasının hizmet anlayışında yer alan gurur, tutku ve performans ilkelerinin sloganlarla uyumu incelenmiştir. Bu analizlerin bulguları; renk ve model kullanımı, tipografi, görsel bütünlük ve sloganın dilsel özellikleri açısından incelenmiştir.