Boşanmanın 10-13 yaş gurubundaki çocukların öz kavramları üzerindeki etkilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aile Danışmanlığı Ve Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: N. Tamay Tolungüç

Danışman: OYA ÖZKARDAŞ

Özet:

Bir kişinin kendisine özgü ruhsal özelliklerinin tümü anlamına gelen öz kavramı hem kalıtımdan hem de sosyal çevreden etkilenerek gelişir. Çocuğun sosyal gelişimim başladığı yer olan ailenin, boşanma ile dağılması, onun öz kavramı gelişimini de olumsuz etkileyecektir. Bu noktadan hareketle, boşanmanın 10-13 yaş grubu çocukların öz kavramlarına olan etkileri araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini, bir özel okulun İstanbul Sarıyer’de bulunan kampüsünde 2015-2016 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 10-13 yaş aralığındaki 39 kız ve 30 erkek öğrenci olmak üzere toplam 69 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin öz kavramlarını ölçmek için Piers Harris Çocuklar İçin Öz Kavramı Ölçeği ve demografik bilgilerini öğrenmek için Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modelindedir ve verilerin analizinde SPSS 22.0 programından yararlanılmıştır. 80 maddelik Piers Harris Çocuklar İçin Öz Kavramı Ölçeği'nin güvenilirliği 0,725 olarak elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, anne babanın boşanma durumu 10-13 yaş grubu çocuklarının öz kavramını doğrudan etkilememektedir. Ancak, çocukların kişisel özellikleri ve anne babaya karşı tutumları göz önüne alındığında boşanmanın öz kavramı üzerindeki etkisi ortaya çıkmaktadır.