Yenilik stratejilerinin yenilik performansı üzerindeki etkisi ve bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SABİHA CANSU ATAKAN

Danışman: KARABULUT AHU TUĞBA

Özet:

Yenilik Stratejilerinin Yenilik Performansı Üzerindeki Etkisi konulu bu tez çalışmasının amacı günümüzde içinde bulunduğumuz küresel dünyada sürekli değişen ve gelişen yenilik stratejilerinin işletmelerin yenilik performanslarına olan etkisini incelemektir. İşletmelerin yönetim süreçlerinde başarı yakalamaları ve sürdürülebilir bir gelişme göstererek varlıklarını devam ettirebilmeleri için yeniliklere açık olmaları gerekmektedir. Yenilik stratejilerinin yenilik performanslarına olan etkisinin ve aralarındaki ilişkinin incelendiği bu çalışmada ilk olarak temel iki kriter detaylı olarak tanımlanmış ve özelliklerinden bahsedilmiştir. Çalışmanın temelini oluşturan yenilik kavramının baz alındığı bu çalışmada öncelikle yenilik kavramının tanımı yapılıp ardından yenilik kavramı detaylandırılmıştır. Bu aşamada kavramın önemi, türleri ve işletmelerde stratejik olarak yaklaşımı gerek tanımlamalar gerekse bu konuda kaleme alınmış bir takım akademik çalışmalar ve makalelerle desteklenmiştir. Bununla birlikte konu hakkındaki uzmanların farklı görüşleri ve çeşitli bakış açıları gözden geçirilerek çalışma detaylandırılarak zenginleştirilmiştir. İkinci bölümde ele alınan yenilik performansı konusunda da önce tanımlamalar ve kavramsal bazı açıklamalarla konu detaylandırılmıştır. Yenilik kavramının performansla ilişkisi irdelenmektedir. Aynı zamanda yenilik performansı kavramının işletmeyle finanstan üretime, satış ve pazarlamadan işletmenin çevreyle olan ilişkisine bakılmıştır. Sonrasında bu ilişkinin işletmelere ve iş sistemine olan etkileri araştırılıp nasıl uygulandığı incelenmiştir. Ayrıca finanstan üretime satış ve pazarlamadan işletmenin çevreyle olan ilişkisine kadar sistemin bütün yöntemi ve bunların birbirlerine olan etkilerine bakılmıştır. Bunun sonucunda işletmelerde yenilik stratejileri ile yenilik performansları uygulamaları arasında olumlu bir ilişki olduğu kanısına varılmıştır.