Dijital iletişim çağında toplumun medyatikleşmesiyle dönüşen şöhret kültürü


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BERK ÇAYCI

Danışman: AKTAŞ CELALETTİN

Özet:

Bu doktora tezinin amacı; tarihin her döneminde şöhret kültürü farklı biçimlerde var olmasına rağmen, dijital iletişim çağında sosyal medya platformlarının sıradan insana sağladığı olanakların modern şöhret kültüründe ve şöhret olma biçimleri üzerinde meydana getirdiği dönüşümlerin analiz edilmesidir. Bu bağlamda toplumun medyatikleşmesiyle birlikte sosyal medya fenomenlerine takipçilerinin bağlanmasını sağlayan faktörler tespit edilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, nicel ve nitel olmak üzere iki farklı araştırma yöntemi kullanılmıştır. Anket yöntemi, sosyal medya fenomenlerinin takipçilerine uygulanmıştır. Derinlemesine görüşme yöntemiyse, sosyal medya fenomenlerine uygulanmıştır. Araştırma kapsamında, sosyal medya fenomenlerine takipçilerinin bağlanmasını sağlayan faktörleri saptamak için nicel bir araştırma yöntemi olan anket yöntemi; sosyal medya fenomenlerinin takipçilerine internet ortamında uygulanmıştır. Tüm sosyal medya fenomenlerini takip eden kullanıcılara çeşitli sınırlılıklar nedeniyle ulaşılamayacağı için amaçlı örnekleme yöntemiyle, Youtube veya Instagram'da takipçi sayısı 10.000 üzerinde olan sosyal medya fenomenlerini takip eden 687 takipçi çalışmanın örneklemi olarak belirlenmiştir. Çalışmanın ikinci araştırma yöntemi olan derinlemesine görüşme yönteminin evrenini Türk sosyal medya fenomenleri oluşturmaktadır. Bu araştırmada, nitel örneklem yöntemlerinden biri olan amaçlı örneklem yöntemi tercih edilmiştir. Instagram’da takipçisi sayısı 10.000 üzerinde olan ve çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden "on" Türk sosyal medya fenomeni, araştırmanın örneklemi olarak belirlenmiştir. Sosyal medya fenomenleriyle elektronik posta yoluyla iletişime geçilerek yarı yapılandırılmış şekilde hazırlanmış “17” sorudan oluşan görüşme formunu yanıtlamaları talep edilmiştir. Görüşmeye katılan sosyal medya fenomenlerinden elde edilen veriler, kategorilere göre ayrıldıktan sonra, betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; sosyal medya platformlarının sıradan insana sağladığı olanakların, modern şöhret kültüründe ve şöhret olma biçimleri üzerinde dönüşümler meydana getirdiği sonucuna ulaşılmıştır.