Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: MOHAMED YASSIR CHAKNAN
Danışman: SAĞLAM MEHMET
Özet:ABSTRACT Social media applications are valued as an indispensable marketing channel for every sector. Developing technological and informational processes increase the power of social media and brands use this power to increase their brand equity. The Purpose of this study is to understand how social media marketing affects customer-based brand equity. An online questionnaire was created in the purpose of data collection in order to meet the objectives of this study. The sample of this research includes Social Media users in Morocco and a simple random sampling method was used as the sampling method. The fundamental constructs for measuring customer-based brand equity are: brand awareness, brand associations, perceived quality, and brand loyalty. Whereas, in order to analyze the perceived value of Social Media Marketing activities, entertainment, interaction , trendiness, WOM and customization are considered as key elements. 250 data sets were collected through an online questionnaire and analyzed in SPSS 22 and AMOS Packages Program. Regression analysis was used to test the hypotheses. The results of the empirical study showed that social media marketing have influence on brand equity dimensions. It has been determined that e-wom and trend have an effect on brand awareness, entertainment has an effect on brand associations, entertainment, interaction, e-wom and trend have an effect on perceived quality and finally entertainment, interaction and e-wom have an effect on brand loyalty. The findings of this study can help brands better predict their customers' future purchasing behavior and give managers a roadmap for brand and marketing operations. Keywords: social media, social media marketing, brand equity, perceived quality, Brand awareness, brand loyalty, brand associations. ÖZET Sosyal medya uygulamaları her sektör için vazgeçilmez bir pazarlama kanalı olarak değerlendirilmektedir. Gelişen teknolojik ve bilgisel süreçler sosyal medyanın gücünü artırmakta ve markalar bu gücü marka denkliğini artırmak için kullanmaktadır. Bu çalışmanın amacı, sosyal medya pazarlamasının müşteri temelli marka değerini nasıl etkilediğini anlamaktır. Bu çalışmanın amaçlarına ulaşmak için veri toplama amacıyla çevrimiçi bir anket oluşturulmuştur. Bu araştırmanın örneklemini Fas'taki Sosyal Medya kullanıcıları oluşturmaktadır ve örnekleme yöntemi olarak basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Müşteriye dayalı marka değerini ölçmek için temel yapılar şunlardır: marka farkındalığı, marka çağrışımları, algılanan kalite ve marka sadakati. Oysa Sosyal Medya Pazarlama faaliyetlerinin algılanan değerini analiz etmek için eğlence, etkileşim, trendlik, WOM ve kişiselleştirme anahtar unsurlar olarak kabul edilir. 250 veri seti çevrimiçi bir anket aracılığıyla toplandı ve SPSS 22 ve AMOS Paketleri Programında analiz edildi. Hipotezleri test etmek için regresyon analizi kullanıldı. Ampirik çalışmanın sonuçları, sosyal medya pazarlamasının marka değeri boyutları üzerinde etkisi olduğunu göstermiştir. e-wom ve trendin marka bilinirliği üzerinde, eğlencenin marka çağrışımları üzerinde, eğlence, etkileşim, e-wom ve trendin algılanan kalite üzerinde etkisi olduğu ve son olarak eğlence, etkileşim ve elektronik ağızdan ağıza iletişimin marka sadakati üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmanın bulguları, markaların müşterilerinin gelecekteki satın alma davranışlarını daha iyi tahmin etmelerine yardımcı olabilir ve yöneticilere marka ve pazarlama operasyonları için bir yol haritası verebilir. Anahtar Kelimeler: sosyal medya, sosyal medya pazarlaması, marka değeri, algılanan kalite, Marka farkındalığı, marka sadakati, marka çağrışımları. TABLE OF CONTENTS ÖZET. ii ACKNOWLEDGEMENTS. iii TABLE OF CONTENTS . iv LIST OF TABLE . vi LIST OF FIGURES. vii LIST OF ABBREVIATIONS. viii 1 INTRODUCTION. 1 1. 1 Research problem. 2 1. 2 Background of the study. 3 1. 3 The purpose of the study: . 4 1. 4 Research objectives:. 4 1. 5 Research questions. 5 2 LITERATURE REVIEW. 6 2. 1 Introduction. 6 2. 2 Social Media: Web 1. 0, Web 2. 0 - Web 3. 0 and Web 4. 0 Concepts: . 6 2. 2. 1 Web 1. 0 . 6 2. 2. 2 Web 2. 0 . 8 2. 2. 3 Web 3. 0 . 11 2. 2. 4 Web 4. 0 . 15 2. 3 Social Networking Sites . 15 2. 3. 1 Facebook . 17 2. 3. 2 Twitter. 18 2. 3. 3 Instagram. 19 2. 3. 4 YouTube . 19 2. 4 Social Media History and Definition . 20 2. 4. 1 Social Media History . 21 2. 4. 2 Social Media Definition: . 22 2. 5 Different Classifications of Social Media . 23 2. 6 Social media marketing . 25 2. 7 Social media marketing Definition . 26 2. 8 Social media marketing dimensions:. 27 2. 8. 1 Interaction:. 28 2. 8. 2 Trendiness: . 28 2. 8. 3 Entertainment: . 29 2. 8. 4 Customization:. 29 2. 8. 5 E-wom: . 29 2. 9 The concept of Brand . 32 2. 9. 1 Benefits of using the concept of Brand for companies/producers. 33 2. 10 Brand Management Process . 34 2. 11 Brand Equity. 35 2. 12 The Importance and Benefits of Brand Equity . 39 2. 13 Customer-Based Brand equity . 39 2. 14 Brand equity dimensions: . 43 2. 14. 1 Brand Loyalty . 43 2. 14. 2 Brand Awareness. 45 2. 14. 3 Perceived Quality. 47 2. 14. 4 Brand Associations. 49 2. 15 Hypothesis development process. 51 2. 15. 1 Relationship between Social Media Marketing and Brand Equity . 51 3 METHODOLOGY. 50 3. 1 Research Design. 50 3. 2 Population. 50 3. 3 Sampling. 50 3. 4 Pilot Study . 50 3. 5 Data collection process. 51 3. 6 Questionnaire design . 51 4 RESULTS. 52 4. 1 Statistical Data Analysis. 52 4. 2 Confirmatory Factor Analysis and Reliability Analysis . 55 4. 3 Correlation Analysis. 59 4. 4 Regression Analysis. 64 5 CONCLUSION. 70 5. 1 Theoretical Implication: . 71 5. 2 Practical and Managerial Implication . 73 5. 3 Limitation and suggestion . 74 6 REFERENCES . 77