Muhafazakar moda dergilerindeki toplumsal cinsiyet algısının çoğul modernlikler bağlamında incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HALİME GÜVEN ÖZ

Danışman: DOĞAN NECMETTİN

Özet:

Türkiye’de görece modernleşme sürecinden daha az etkilenmiş olan kesimler hem Türkiye’deki siyasal ve toplumsal değişimler hem de küresel etkileşimlerle hızlı, aynı zamanda karmaşık bir modernleşme süreci yaşadı son dönemlerde. Çeşitli yüzleri olan söz konusu sürecin en görünür olduğu alanlardan birisi giyim, tasarım ve moda sektörüdür. 2000’li yılların başına kadar görmeye alışık olmadığımız tesettür giyim modasını, 2000’li yıllarda sıkça görmeye başladık. Bu durum, “Müslümanların toplumsal ve iktisadi alanda yer alarak daha güçlü olmaları” gerektiği şeklindeki siyasal söylemlerin de etkisiyle iyice belirginleşmiştir. Tesettürle ilgili her türlü kıyafet (başörtü, manto, pardösü vb.) mağazaların vitrinlerinde, radyo ve televizyon gibi kitle iletişim araçlarının reklamlarında boy göstermeye 90’lı yıllardan itibaren başlamıştı. Son dönemlerde ortaya çıkan tesettür moda dergilerindeyse artık sadece kıyafet değil, gelenekselin ve modernin iç içe geçtiği bir yaşam biçimi pazarlanmaktadır. Bu çalışma muhafazakâr moda dergilerinde sunulan yaşam modellerini, tüketim alışkanlıklarını, giyim biçimlerini ve imajları analiz edip, bu süreçleri Türkiye’deki toplumsal ve ekonomik değişim ile ilişkilendirerek çoğul modernlikler bağlamında tartışmayı amaçlamaktadır.