Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ATACAN BAŞELLİ
Danışman: SAĞLAM MEHMET
Özet:ÖZET Celebrityler, mesle i, her hangi bir konuda başarısı veya di er ünlü kişilerle olan ba lantıları nedeniyle ve popülerli iyle geniş kitleler tarafından bilinen kişilerdir. Son yıllarda hali hazırda sekt rde olan markaların pazarlama ve marka iletişimini geliştirmek adına celebrityleri marka yüzü olarak kullanmaya başlanmıştır. Bazı ünlü yüzler ise kendi adını taşıyan markaları oluşturup şirketlerini kurarak hızlı tüketim ürünlerine y nelerek başarılı işler yapmaya başlamıştır. Bu çalışmada sorgulanan olgu, celebritylerin adını taşıyan markaların marka y netim sürecini başarılı bir şekilde yaparak kalıcı bir marka haline gelme sürecidir. Çalışma; günümüzdeki celebrity onaylı markaları, birçok celebrity ismin kendi adıyla yarattıkları ürünler ve kurdukları şirketlerin stratejik pazarlama, pr çalışmaları ve yatırımlar ile marka imajlarını güçlendirerek tüketici de yarattıkları pozitif algı ile marka y netiminin nasıl oldu unu g stermektedir. Araştırmanın amacı do rultusunda rneklenen celebrity markanın bir marka olma yolculu unda gerçekleştirdi i marka y netim çabaları, marka iletişimi ve stratejik y netiminin etkilerini şirket sahibi bir celebrity ile mülakat yoluyla detaylıca ele alınmıştır. Anahtar Kelimeler: Celebrity Marka, Marka Yönetimi, Eda Taşpınar ABSTRACT Celebrities are people who are widely known by their profession, success in any subject, or their connections with other famous people and their popularity. In recent years, celebrities have started to be used as brand faces in order to improve the marketing and brand communication of brands already in the sector. Some famous faces, on the other hand, have started to do successful works by turning to fast moving consumer goods by establishing their own brands and establishing their companies. The phenomenon questioned in this study is the process of becoming a permanent brand by successfully making the brand management process of brands bearing the names of celebrities. Work; Today's celebrity approved brands show how brand management is with the positive perception created by the consumers by strengthening their brand image with the products created by many celebrity names under their own name and the strategic marketing, PR studies and investments of the companies they have established. The brand management efforts, brand communication and strategic management of the celebrity brand sampled in line with the purpose of the research were discussed in detail through an interview with a celebrity who owns the company. Key Words: Celebrity Brand, Brand Management, Eda Taşpınar İÇİNDEKİLER ÖZET. i ABSTRACT. ii İÇİNDEKİLER. iii ŞEKİL LİSTESİ. v KISALTMALAR . vi 1. GİRİŞ . 1 2. MARKALARDA CELEBRİTY DESTEĞİ. 1 2. 1. Celebrity Tanımı. 2 2. 2. Celebritylerin Onay Kavramı . 2 2. 2. 1. Reklam Literatüründe Celebrity Onayı. 3 2. 3. Celebrity Onayının Pazarlanması . 4 2. 3. 1. Celebrity Konsepti . 5 2. 3. 2. Celebrity Stratejisi . 6 2. 3. 3. Celebrity Güvenlilirli i. 7 2. 4. Celebrity Onayının Avantajları ve Dezavantajları . 8 2. 5. Celebrity Onay Stratejileri. 9 2. 5. 1. Kaynak Güvenilirli i Modeli. 9 2. 5. 2. Kaynak Çekicili i Modeli. 11 2. 5. 3. Ürün-Ünlü Uyumu Modeli . 12 2. 5. 4. Anlam Transferi Modeli . 12 2. 6. Celebrity Onayının Marka Tanınmasına Etkisi. 14 2. 7. Celebrity Onayının Müşteri Algısına Etkisi . 15 3. MARKA YÖNETİMİ . 17 3. 1. Marka Y netimi Kavramı ve Kapsamı. 17 3. 2. Marka Y netiminin Önemi ve Yararları . 19 3. 2. 1. İşletmeler Açısından Marka Y netiminin Yararları . 19 3. 2. 2. Tüketiciler Açısından Marka Y netiminin Yararları. 21 3. 2. 3. Aracılar Açısından Marka Y netiminin Yararları . 22 3. 3. Marka Ögeleri. 23 3. 3. 1. Marka Ögeleri Seçiminde Dikkat Edilmesi Gereken Unsurlar. 23 3. 3. 2. Markayı Oluşturan Ögeler ve Yardımcı Unsurları . 24 3. 4. Marka Kişili i. 29 3. 4. 1. Marka Kişili inin Oluşturulması . 31 3. 5. Marka İmajı . 32 3. 6. Marka Konumlandırma. 33 3. 6. 1. Konumlandırma Hedef İlişkisi. 35 3. 6. 2. Konumlandırmada Kullanılacak Stratejiler . 36 3. 7. Marka De eri. 39 3. 8. Marka Y netim Stratejisi. 40 3. 9. Marka Y netim Süreci. 41 3. 9. 1. Pazar Analizi. 43 3. 9. 2. Marka Durum Analizi. 44 3. 9. 3. Gelecekteki Pozisyonu Hedefleme . 45 3. 9. 4. Yeni Seçenekleri Test Etme. 45 3. 9. 5. Planlama Ve Performans De erlendirme. 46 3. 10. Marka Strateji Çeşitleri. 47 3. 10. 1. Aile Markası Stratejileri. 47 3. 10. 2. Marka Genişletme Stratejisi. 48 3. 10. 3. Çoklu Markalama Stratejisi . 50 3. 11. Pazarlama Karması. 50 3. 12. Pazarlama Programının Oluşturulması. 52 3. 12. 1. Ürün Stratejisi . 52 3. 12. 2. Fiyatlandırma Stratejisi. 54 3. 12. 3. Kanal Stratejisi. 56 3. 12. 4. Tutundurma Stratejisi. 57 3. 13. Dünyaca Ünlü Celebritylerin Markaları ve Sürdürülebilirli i . 59 4. EDA TAŞPINAR MARKASI ÖRNEĞİ. 61 4. 1. Araştırmanın Konusu ve Amacı . 61 4. 2. Araştırmanın Problemleri . 61 4. 3. Araştırmanın Sınırlılıkları. 62 4. 4. Araştırma Y ntemi . 62 4. 5. Araştırma Bulguları ve De erlendirilmesi . 63 5. SONUÇ . 82 KAYNAKÇA. 85