Reklamlarda arttırılmış gerçeklik uygulamalarının tüketici davranışlarında oynadığı rol


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Medya Ve İletişim Sistemleri Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Behlül Shaljani

Danışman: CELALETTİN AKTAŞ

Özet:

Elde taşınan ve akıllı cihazlar, Artırılmış Gerçekliğin (AR) pazarlama dahil olmak üzere çeşitli alanlarda ilerlemesine ve yayılmasına katkıda bulunmuştur. Öte yandan, bu akıllı cihazlar, özellikle de bu tez çalışması için seçilen örnek popülasyon olan dijital nesil arasında teknolojinin kullanımını değiştirmeye yardımcı olmuştur. Dahası, bu araştırmanın amacı, özellikle dijital teknolojiyi sıklıkla kullanan genç yetişkinler için AR teknolojisinin pazarlama alanındaki potansiyelini anlamaya yönelmiştir. Bu tezde, Artırılmış Gerçeklikle Pazarlamanın (ARM) kullanımı, yeni bir dijital pazarlama tekniği olarak incelenmiştir. Buna ek olarak bu tez, çalışmanın katılımcılarına çeşitli AR reklamlarını göstererek ARM içeriğiyle kullanıcı deneyimlerini araştırmıştır. Araştırma, kapsamlı 10 görüşmeden elde edilen verileri toplamak için görüşme ve gözlem tekniklerinin kullanıldığı niteliksel bir çalışma üzerine kurulmuştur. Çalışma, tüketici davranışı, tüketici algılısı ve tüketici duygusu gibi özelliklerin kullanıcıdan kullanıcıya değişen ve doğası gereği öznel olan kullanıcı deneyimlerinde belirli bir etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, AR'nin sunduğu etkileşim nedeniyle ARM'nin markalara bağlılık ve memnuniyet ile ilgili deneyimler üzerinde nispeten güçlü bir etkisi olduğu keşfedilmiştir. Son olarak, bu çalışmanın çıkarımları, ARM içeriğinin yalnızca teknoloji ihtiyaçlarını benimsemek yerine tüketici ile birlikte tasarlanması gerektiğini öne sürmektedir.