Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afrika Çalışmaları Ve Uluslararası İlişkiler Ana Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Liban Abdullahi Hussein
Danışman: UĞUR YASİN ASAL
Özet:ABSTRACT In 1991 growing political pressure and infighting led to the collapse of the Somalia government. Key institutions of governance disintegrated, and public services could no longer be provided. The Somali National Army was amongst the key institutions that collapsed and, in its place, warlords and clan militias emerged to fill the gap. Henceforth for over two decades, these non-state actors competed over control of both political and economic power while other radical organizations such as Al-Shahab emerged with an objective to establish an Islamic state. This instability thus led to displacement of populations, insecurity both at the domestic and regional level. This thesis seeks to examine how the collapse of Somali impacted the military and why moving forward in the transitional period, reforming the military is vital to the future of Somalia and geopolitical and economic stability. The thesis adopts state building and realism as it theoretical frameworks and argues for the need of military reforms within the conceptual frameworks of security reforms. Specifically, the thesis reiterates that if the Horn of Africa and the greater Eastern Africa region is to experience geopolitical and economic stability, then the Somali National Army should undertake key reforms in order to reinforce its capacity to resolve domestic instability in Somalia. This instability has been the causal factor in geopolitical and economic problems as a result of threats such as terrorism, piracy, and bilateral tensions between regional states. The study suggests that reforms in the military such institutional capacity building, coordination of security assistance, and establishing civilian oversight over military is critical in reviving the capacity of SNA and with it, the first step towards restoring regional stability. ÖZET 1991'de artan siyasi baskı ve iç çatışmalar, Somali hükümetinin çöküşüne yol açtı. Yönetimin kilit kurumları parçalandı ve kamu hizmetleri artık sağlanamadı. Somali Ulusal Ordusu, çöken kilit kurumlar arasındaydı ve onun yerine, boşluğu doldurmak için çeşitli milisler ortaya çıktı. Bundan böyle yirmi yılı aşkın bir süredir, bu devlet dışı aktörler hem siyasi hem de ekonomik gücün kontrolü için rekabet ederken, El-Şebab gibi diğer radikal örgütler bir İslam devleti kurma hedefiyle ortaya çıktı. Bu istikrarsızlık, nüfusların yerinden edilmesine, hem yerel hem de bölgesel düzeyde güvensizliğe yol açtı. Bu tez, Somali'nin çöküşünün orduyu nasıl etkilediğini ve geçiş döneminde kalkınmanın, orduda reform yapmanın neden Somali'nin geleceği ve jeopolitik ve ekonomik istikrar için hayati olduğunu incelemeyi amaçlamaktadır. Tez, teorik çerçeve olarak devlet inşasında realizmi benimsemekte ve güvenlik reformlarının kavramsal çerçeveleri içinde askeri reformların gerekliliğini tartışmaktadır. Tez, özellikle, Afrika Boynuzu ve daha geniş Doğu Afrika bölgesi jeopolitik ve ekonomik istikrar yaşayacaksa, o zaman Somali Ulusal Ordusu'nun Somali'deki iç istikrarsızlığı çözme kapasitesini güçlendirmek için kilit reformlar yapması gerektiğini vurgulamaktadır. Bu istikrarsızlık, terör, korsanlık ve bölge devletleri arasındaki ikili gerilimler gibi tehditler sonucunda jeopolitik ve ekonomik sorunlara neden olmuştur. Çalışma, askeri alanda kurumsal kapasite oluşturma, güvenlik yardımının koordinasyonu ve ordu üzerinde sivil gözetim kurulması gibi reformların, Somali Ulusal Ordusunun kapasitesini canlandırmak ve bununla birlikte bölgesel istikrarı geri kazanmak için kritik öneme sahip olduğunu öne sürüyor. CONTENTS MASTER'S THESIS APPROVAL FORM. ABSTRACT. ii ÖZET. iii ACKNOWLEDGEMENT. iv LIST OF TABLES. v LIST OF ABBREVIATIONS. vii 1 CHAPTER ONE. 1 1. 1 Introduction. 1 1. 2 Contextualising Somalia. 4 1. 3 Problem statement . 10 1. 4 Research question . 11 1. 5 Justification of the study. 12 1. 6 Key argument. 13 1. 7 Structure of the thesis. 15 1. 8 Research methodology. 15 1. 9 Literature review . 16 1. 9. 1 Security sector reforms and donor policies. 16 1. 9. 2 African militaries and challenges to security sector reforms. 17 1. 9. 3 Military training for post-conflict peacebuilding . 19 1. 10 Conceptual framework. 19 1. 10. 1 Principles of security sector reforms. 21 1. 10. 2 Understanding the context. 22 1. 10. 3 Local ownership. 23 1. 10. 4 Resources and sustainability . 25 1. 10. 5 Attitudinal changes . 26 1. 10. 6 Engagement and entry points. 27 1. 10. 7 Coherence and coordination. 28 1. 11 Theory . 29 1. 11. 1 Offensive and defensive realism. 30 1. 11. 2 State building. 32 2 CHAPTER TWO. 34 2. 1 Background on contemporary political dynamics in Somalia . 34 2. 1. 1 The Federal Government of Somalia and Federal Member States. 34 2. 1. 2 Intra-clan and inter-clan rivalry . 35 2. 1. 3 Al-Shaabab and anti-Al-Shaabab conflict. 35 2. 1. 4 Puntland-Somaliland territorial rivalry . 36 2. 1. 5 Tensions between the FGS and Somaliland . 37 2. 1. 6 External influence on FGS and FMSs . 37 2. 2 The Somali National Army: 1960-2008. 38 2. 3 Towards reconstruction of a new military force in post 2008 era . 43 2. 4 Challenges of rebuilding the Somali National Army . 48 2. 4. 1 The clan dilemma. 48 2. 4. 2 Existence of auxiliary ‘forces’ outside SNA . 50 2. 4. 3 Sustained links and cooperation between SNA and militia groups. 51 2. 4. 4 The Al-Shaabab factor . 52 2. 4. 5 Fractured political system. 53 2. 4. 6 Inadequate focus on institutions. 55 2. 4. 7 Several partners, weak coordination . 55 2. 4. 8 Reforming while fighting non-state actors. 57 2. 4. 9 Limited capability. 59 2. 4. 10 Renumerations. 59 3 CHAPTER THREE . 61 3. 1 Somalia and geopolitical and economic stability. 61 3. 1. 1 Cross-border insecurity. 61 3. 1. 2 Refugee crisis. 61 3. 1. 3 Terrorism . 62 3. 1. 4 Piracy. 63 3. 2 Recommendations on military reforms. 65 3. 2. 1 Establishing civilian oversight over the military . 65 3. 2. 2 Coordinating transitional processes. 66 3. 2. 3 Institutional capacity building. 67 3. 2. 4 Punishing misbehaviour and supporting militias integrated into SNA. 68 3. 3 Conclusion . 70 3. 4 References. 74